HTML

Lelketlen Béka

Egy Dharma mind fölött!

Friss topikok

Halál és feltámadás

2009.05.30. 13:40 Astus

趙州問投子。大死底人卻活時如何。投子云。不許夜行。投明須到。

Zhaozhou megkérdezte Touzi-t:
- Mi van akkor, amikor valaki a nagy halál után visszatér az életbe?
Touzi válaszolt:
- Éjszaka menni tilos. Nappal kell odaérni.

活中有眼還同死
藥忌何須鑒作家
古佛尚言會未到
不知誰解撒塵沙

Az életben szem van, mégis azonos a halállal.
Minek ellenszer egy szakértőt megvizsgálni?
Mondják, az ősi buddhák sem érték el.
Nem tudom ki szabadulhatna a portól és homoktól.

(Kék szikla feljegyzések, 41. eset)

 

Magyarázat:

A nagy halál minden megkülönböztetés megsemmisítése. Az élet a bölcsesség és cselekvés. Először minden képzetet, elgondolást, véleményt, igazságot, érzelmet el kell hagyni. Rá kell jönni, hogy minden kivétel nélkül üres és látszólagos, valódi tartalom nélküli. Minden olyan, mint az útmenti árokban heverő macskaszar: senkit sem érdekel. De önmagában ezt belátni még kevés. Ha belekapaszkodunk abba, hogy semmi sincs, akkor mi magunk is halottak vagyunk. Azonban ezt is elengedve feltámadunk a nagy halált követően, vagyis átlátunk minden helyzetet és alkalomhoz illően cselekszünk.
Az éjszaka a sötétség, az elhomályosulás, míg a nappal a fényesség és tudás. A kommentárok ezt úgy magyarázzák, hogy szavakkal és képzetekkel nem lehet megközelíteni, csak azokon felülemelkedve. Mert a fogalmak azok mind halottak, a közvetlen tapasztalat egyedül élő. Ez annyit tesz, hogy az élő cselekvést, ami a nagy halált követi, ne megmagyarázni, ne valamiként elgondolni, vagy épp utánozni próbáljuk, hanem csinálni. Hogyan csináljuk? Elemzések és kigondolások nélkül. De mondok egy másik magyarázatot is. A sötétség az üresség, a nem ragaszkodás, a tudat megfoghatatlansága. A nappal az éberség, a tudat azon természete, hogy tudomással bír. De ez az éberség nem valamiről való tudatosság, nem egy tárgy felfogása, hanem eredendő tulajdonság, ami minden tárgytól független. Ezt a fajta szabad tudatosságot kell meglátni közvetlenül, ami nem válik el a jelenségektől, de mégsem függ azoktól.

A vers az esetre rímel. Az első két sor a kérdésről, a második kettő a válaszról szól. Az életben a szem Zhaozhou, aki maga egy felébredett mester. Mégis azonos a halállal, azért, mert a kérdés maga egy halott dolog csupán. Az ellenszer a módszerre utal, vagyis hogy magyarázatokkal és fogalmakkal jutunk a képzeteken túlra. A szakértő vizsgálata az, hogy olyan embernek teszi fel a kérdést, aki szintúgy megvilágosodott. Az ősi buddhák sem érték el, ez az éjszaka megfoghatatlansága, hogy nem rögzíthető le sehogyan sem a Dharma. Szabadulni a portól és homoktól, vagyis a szennyeződésektől, nem lehet és nem is kell. A por és homok az élet, a jelenségek. Ez a nappal, amikor minden tisztán látszódik. Eddig a kommentárok alapján a magyarázat. Elmondom a magam változata szerint is. Az életben a szem a tudat, ami nem különbözik a haláltól, mert eleve üres. Ellenszerre nincs szükség a tudat vizsgálatához, mert az már eleve tiszta és felébredett. Az ősi buddhák sem érték el, minthogy ez nem valami külső, vagy belső dolog, amit meg kéne valósítani, vagy elérni. Mi több, a buddha-tudatban nincs semmi, amit fel kellene fogni. Nem lehet tudni, hogy ki szabadulna a szennyeződésektől, a jelenségektől, mert egyrészt nincs is senki, akinek meg kéne szabadulni, másrészt a jelenségek maguk nincsenek külön a tudattól.

6 komment

Címkék: fordítás zen magyarázat kóan

A bejegyzés trackback címe:

https://dharma.blog.hu/api/trackback/id/tr671153124

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

azördögmaga 2009.05.30. 14:02:20

"A nappal az éberség, a tudat azon természete, hogy tudomással bír."

Miért? Éjjel nem bír tudomással? Ki alszik? A tudat?

Ezt jó tisztázni mert ha tisztázva van akkor megszűnik az éjt és nappalt tevő különbség.

:)

Valahol olvastam. Nem merem kitenni, hogy hol.:))

" A szem amely soha lenem zárul."

De ez a szem nem az a szem.:))))

Astus 2009.05.30. 14:11:54

A nappalról abban az értelemben van szó, mint jelkép, nem mint tényleges napszak.

plumbeus 2009.05.30. 17:56:58

@Astus: Igen de akkor meg megmisztifikáljuk a tudatot és azt magyarázzuk, hogy a Buddha tudatállapota így meg a Buddha tudatállapota úgy, meg bezzeg a nem buddhák tudatállapota amúgy és azt hisszük hogy addig kell meditálni amíg beüt valami különös tudatállapot és akinek az meg van azt aztán a valami.
Hát én nem tudom persze de valahogy ez nekem nem jön be.

Astus 2009.06.01. 14:00:44

@plumbeus: ameddig nem látjuk a tudatról, hogy nem különbözik a buddhákétól, addig van mire törekedni, nevezetesen erre a belátásra. Nem látom, hogy mi ezzel a gond. A buddhizmus egy módszer, ami bizonyos célok megvalósítására szolgál. Ezt a tanítást használjuk a megszabadulás elérésére. És ameddig nem szabadultunk meg, addig teljesen normális, hogy valamire törekszünk. Sőt, fontos, hogy törekedjünk!

plumbeus 2009.06.01. 14:07:49

Ezzel nincs gond csak a zagyva tálalásával mitől ez a blog teljesen mentes ha csak nem én rontok bele amit nem szeretnék:)