HTML

Lelketlen Béka

Egy Dharma mind fölött!

Friss topikok

Kérdések világa

2010.07.14. 22:28 Astus

Hogy milyen világban élünk, arról csakis mi tehetünk. Az ember úgy gondolkozik, hogy meg kell változtatni a világot, s akkor minden jó lesz. A Buddha azt mondja, ha mi magunk megváltozunk, akkor aszerint változik a világ is. A tudomány a világ megismerésére törekszik. A buddhizmus az elme megismerésére. Mert az elme az, ami meghatározza a világot. Még akkor is, amikor teljesen elmerülünk a dolgokban, s mindent azoktól teszünk függővé. Így az a fontos, hogy mennyi pénzem van, mennyi barátom van, mennyit szexelek, mennyit nyaralok, mennyit alszom, mennyien ismernek, mennyi időm van.

Az elme mozgatórugóit megfogalmazhatjuk alapvető kérdőszavainkban is: mi, mennyi, milyen, miért, hogyan? Ezek képezik a filozófia legfőbb ágazatait, mert ezek határozzák meg a gondolkodásunkat, a gondolkodásunk pedig az életünket. Befele figyelni annyi, mint rálátni saját helyzetünkre, meghatározottságunkra, hogy mi minden befolyásolja azt, amit épp megélünk. Gyakran egyáltalán nem látunk rá az elménkre, csak követjük a gondolatainkat, az érzéseinket, de azokat nem ismerjük. Ez az álom, a vakság, az alvás állapota. A felébredés pedig az éberség, a rálátás. Ahogy a vakságnak, úgy a rálátásnak is vannak fokozatai. Míg egy gyerek elmerül a játékában, addig a szüleinek rálátása van arra, hogy milyen körülmények közt van a gyerek. Aki egy részfeladatban merül el, az nem lát rá a munka teljes folyamatára. Ugyanígy, amikor bizonyos eszméket és érzelmeket követünk, nem ismerjük fel ezen eszmék és érzelmek helyzetét.

Könnyen elmerülünk valamilyen kérdésbe, s keressük rá a választ. Hogyan legyek gazdag? Miért nem szeret engem senki? Milyen a jó házasság? S ha azt is érezzük, hogy megtaláltuk a választ, azonnal elragad egy újabb kérdés. Ha van válaszunk arra, hogy milyen a jó házasság, akkor a következő az, hogy mennyibe kerül a gyerekvállalás. És van úgy is, hogy a kérdésünk az, hogy mi legyen a kérdésünk. Mindig törekszünk valamerre, el akarunk érni valamit. S ennek nincs vége. De amíg nem látunk rá erre a folyamatra, addig nem tudjuk sosem, hogy miért nincs elégedettség, miért nincs igazán válasz, egy végső válasz.

Ahol azt mondják, hogy létezik a végső válasz, s ők tudják is, azok a vallások. A buddhizmus ebből kicsit kilóg, mert nem azt mondja, hogy megadja a végső választ, hanem azt, megadja a végső megoldást a problémára. A probléma pedig maga az elégedetlenség. Az elégedetlenség oka az, hogy kérdések irányítanak minket. Épp ezért ha felhagyunk a kérdésekkel, nincs is többé miért elégedetlennek lennünk. Ahhoz, hogy felhagyjunk a kérdésekkel, mert csak úgy azonnal nem megy, először tudni kell fokozatosan lassítanunk a válaszok utáni kutatásban, hogy felismerjük a kérdés jelenlétét, majd pedig rálássunk a kérdések működésére. Az elme működésére.

Ahelyett, hogy figyelmen kívül hagynánk az elmét, s tovább kutatnánk a megjelenő dolgokat, megfordítjuk a figyelmet, s az elmére irányítjuk. Ez nem azt jelenti, hogy a külső dolgokkal baj lenne, vagy azokat meg kell vetni. Sőt, pontosan azáltal ismerjük meg, micsodák a dolgok, ha rálátunk arra, ami számunkra valamikké teszi a dolgokat, az elmére. Félretéve az eddigi összes kérdésünket, arra a kérdésre összpontosítunk, hogy mi az elme. Könnyen láthatjuk úgy a világot, mint aminek van értelme, s amiben minden egyes dolgoknak megvan a maga értelme. Csakhogy mindennek azért van értelme, mert értelemmel tekintünk rá. Az élet értelmét hiába keresnénk az atomokban, az állatokban, a társadalomban, az emberekben, vagy a világűrben. Az értelem, az elme az itt van, közvetlenül a rendelkezésünkre áll. Még a szomszéd szobába sem kell mennünk érte.

祖曰。來此擬須何事。曰來求佛法。祖曰。自家寶藏不顧拋家散走作什麼我遮裏一物也無。求什麼佛法。師遂禮拜問曰。阿那箇是慧海自家寶藏。祖曰。即今問我者。是汝寶藏。一切具足更無欠少。使用自在。何假向外求覓。(T51n2076_p0246c11-15)

- Miért jöttél? - kérdezte Mazu.
- A Buddhadharmát keresem. - válaszolta Huihai.
- Saját kincsed meg se nézve, miért hagyod el otthonod és vándorolsz mindenfele? Nekem itt nincs semmim se. Miféle Buddhadharmát keresel itt? - kérdezte Mazu.
Huihai meghajolt és így kérdezett:
- Mi az én kincsem?
- Épp ami kérdez engem, az a te kincsed. Mindennel teljes, semmi sem hiányzik belőle, szabadon használhatod. Mi haszna kívül keresni? - mondta Mazu.

18 komment

Címkék: fordítás buddhizmus zen szenvedés éberség belátás tévképzetek

A bejegyzés trackback címe:

https://dharma.blog.hu/api/trackback/id/tr482152332

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

plumbeus 2010.07.15. 08:43:02

"Az ember úgy gondolkozik, hogy meg kell változtatni a világot, s akkor minden jó lesz."
Igen de közben maga is változik méghozzá szerintem tökéletesedik/het.

Azt próbáltam a múltkor mondani a tökéletességre törekvés kapcsán, hogy a mégoly relatív tökéletesség elérése is öröm a vacsorától kezdve az 5-s dolgozatig stb. És akkor ha vannak ilyen örömök egészen addig amit a Csíkszentmihályi flow élménynek nevez mint pl. jól sikerült a műtét stb., akkor most ezt hagyjuk abba, holott a buddhizmus is azt mondja hogy a tökéletes beszéd, szándék, cselekedet, nézet stb. vezet ki a szenvedésből? A nemes nyolcast illetően is persze előbb felmerül a kérdés:), hogy milyen a tökéletes/helyes beszéd és az enyém olyan -e és mit tegyek hogy olyan legyen, nem?
Az elégedetlenség szenvedés ezt értem, de azt nem értem, hogy akkor talán legyek elégedett a topis beszédemmel és akkor nekem az elégedettség és kész vagy ne legyek elégedett vele és törekedjek, mely törekvés közben kudarcokkal fogok szembesülni ami szenvedés.
Kicsit kitekerése ez az egésznek azt tudom de olyan műtőben inkább nem feküdnék ahol az orvos nem törekszik amióta csak megszületett, és hogy azt a világ megváltoztatásának nevezi-e az nem olyan fontos.

Astus 2010.07.15. 09:09:45

@plumbeus: Úgy tűnik nekem, a félreértés forrása ott van, hogy amit leírtam, mint belső módszert, azonnal mindenre rá akarod húzni. De ez nem működik természetesen. A buddhizmus az elmével foglalkozik, nem azzal, hogyan műts, stb. És ha a Dharma gyakorlásával egy békésebb, figyelmesebb értelemre tesz szert valaki, akkor azt alkalmazhatja az élet különböző területein, mint például hogy ne felejtsenek dolgokat a betegben. De ettől még a buddhizmus nem mindenre válasz, nem helyettesít mindent.

plumbeus 2010.07.15. 12:21:25

Na és ha békésebb és figyelmesebb akkor annak lesz ún. külső következménye is nyilván.

Ne a külvilágot alakítsuk a vágyaink tökéletes kielégítésére mert azt úgy sem lehet, hanem magunkat arra, hogy ha számunkra minden megfelelő akkor nem szenvedünk és ez nem kizárja hanem éppen még inkább lehetővé teszi többek közt a tökéletes műtést is. Ha így lehet akkor tetszik.

A 4. bekezdést illetően persze nem értünk egyet. Lehet, hogy a scientológia arra ad választ hogy hogyan legyünk gazdagok, mint Tom Cruise de hogy a vallások általában ilyesmivel foglalkoznának a buddhizmus kivételével, nyilván viccelsz.
Ezek még azok a vallások lehetnek, hogy ha bikát áldozunk jó lesz a termés és legyőzzük elleneinket. Ezen már az ósz. változtatott, hogy ha megtartjuk a törvényt az milyen jó lesz mindenkinek. húúú :)))

Astus 2010.07.15. 12:56:42

@plumbeus: Ott nem azt mondtam, hogy más vallások egyszerű jutalmakkal operálnak, míg a buddhizmus nem, hanem azt, hogy míg máshol az a megközelítés, hogy megvan nekik a végső válasz ("The Answer is Jesus"), a buddhizmus megközelítése más. Amúgy pedig a buddhizmusban is bőven találsz lehetőséget arra, hogyan legyél szép, okos, gazdag és hasonlók.

plumbeus 2010.07.15. 15:02:51

@Astus: Valóban inkább azt mondtad tényleg.
A filozófiában a végtelen regresszus hibának számít ezért lett itt Isten a lét független alapja mert különben az okokat a végtelenségig kellene visszavezetni bár azt is lehetne, ahogy Aquinói Szt. Tamás mondott valami ilyesmit. Én meg inkább csak annyit mondanék hogy nagyon sok kiváló ember élt és él nemre fajra felekezetre tekintet nélkül. Ebben nyilván egyetértünk, olyat is tudok egyébként:))

Astus 2010.07.15. 15:07:31

@plumbeus: Nem a felekezet az érdekes itt, vagy hogy ki miért hisz valamiben, hanem a hozzáállás, az indíttatás, a tudatállapot.

plumbeus 2010.07.16. 08:26:14

@Astus: Szóval az elégdetelenség oka, hogy a kérdések irányítanak minket. Igen de szóval a kérdéseket meg a vágyak nem? És akkor érteném

Na és hogy van ez a buddhizmusban hogy hogyan legyünk szépek és okosak meg gazdagok, holott mivel a test és az öt-halmaz nem én eléggé mindegy hogy az aktuális közízlés szerint szép vagy nem.

Astus 2010.07.16. 09:08:19

@plumbeus: Persze, a kérdések egyben a vágyaink is.

Mindenféle jó dolgot természetesen jó karmával lehet gyűjteni, mint adakozással, a fogadalmak betartásával, a négy mérhetetlen gyakorlásával, stb.

azatilla (törölt) 2010.07.16. 13:56:33

Astus, nekem már nincs kérdésem.
Akkor már megvilágosodtam?
:)))))))

azatilla (törölt) 2010.07.17. 09:32:43

@A Nikk:
Ó, hát mennyi kérdés....
Szerintem?
Például ez is.
:)))

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.07.19. 18:38:04

@azatilla: Két eset van sztem. :) Ha nincs kérdésed, az vagy azt jelenti, h megvilágosodtál, és akkor nyugodtan hátra dőlhetsz, vagy azt, h nem világosodtál meg, és annak még a lehetőségét sem adod meg magadnak, hiszen azt hiszed, megtaláltad "a" válasz(oka)t. Asszem, egyértelmű, h a nyitottsággal, a figyelmességgel (Mi történik ebben a pillanatban? Mit érzékelek ebben a pillanatban? Mit érzek ebben a pillanatban stb.) jársz jobban.

A Nikk 2010.07.19. 20:15:46

@ron:

ja, egyébként Astus azt írja, hogy:
"A probléma pedig maga az elégedetlenség."

Azt pedig könnyen megnézheti magában bárki, hogy áll éppen ezen a téren.

ron · http://trebitsch.blog.hu 2010.07.20. 07:27:05

@A Nikk: Az volt az érzésem, h amit Azatilla ír (h nincs már több kérdése) pont az ellentéte annak, amit Astus* - de lehet, h nem jól éreztem. :)

* "Ahol azt mondják, hogy létezik a végső válasz, s ők tudják is, azok a vallások. A buddhizmus ebből kicsit kilóg, mert nem azt mondja, hogy megadja a végső választ, hanem azt, megadja a végső megoldást a problémára."

azatilla (törölt) 2010.07.20. 10:07:10

@ron:
Ááá, poénnak szántam.
Leírva, hogy már nincs több kérdésem és a következő sorban máris kérdeztem egyet...
:)))

azatilla (törölt) 2010.07.29. 08:54:41

Astus!
Írnál valamit (mondjuk egy új blogot) a függő megszűnésről? Illetve a függő keletkezéssel kapcsolatos kölcsönös viszonyáról. Köszi

Astus 2010.07.29. 09:16:05

@azatilla: Írhatok egy bejegyzést róla, bár ilyen általánosságban szerintem már tárgyaltam párszor. Van valami konkrét rész ami érdekel?