HTML

Lelketlen Béka

Egy Dharma mind fölött!

Friss topikok

A végső igazság

2009.04.10. 17:43 Astus

Ma egy Dharma testvérem éleslátóan megjegyezte, hogy mennyi embernek csak a végső igazságról szól a buddhizmus, teljesen figyelmen kívül hagyva a köznapit. Mit jelent ez? Azt, hogy úgy gondolják, van valami földöntúli (vagy épp nagyon is világi) végső igazság, amiről a Buddha tanított. És valóban, van egy ilyen nagy végső igazsága a Buddhának. Ez egy igen egyszerűnek hangzó, mégis mélyenszántó meglátás: nincs végső igazság. Ezt Sengcan így fogalmazta meg: Ne keresd az igazat/igazságot, csak szüntesd meg a nézeteket (不用求眞 唯須息見).

De abba a hibába nem szabad esni, hogy a "nincs igazságból" egy igazságot csináljunk, mert akkor ugyanott vagyunk, ahol előtte, vagy még rosszabb helyzetben. Az, hogy nincs végső igazság azt jelenti, hogy nem ragadunk bele nézetekbe, nem akarunk valamit örökkévalóként megragadni. Ezt nevezik éntelenségnek, nevezik ürességnek, nevezik csak-tudatnak, nevezik buddha-tudatnak, nevezik olyanságnak és még sok másnak a buddhizmusban. Ez Linji kiáltása és Deshan ütése, ahogyan a zen iskolában fogalmaznak. Mert nincs semmilyen rögzített pont, ezért a tudat megfelelően működik a helyzet szerint.

Elég csupán annyi, hogy nem hozunk létre valami végsőt. De ha ezt nem tudjuk megtenni elsőre, ami elég valószínű, akkor szükség van az út követésére. És pontosan azért, mert egyesek csak valamiféle képzelt végső valóságot akarnak látni, figyelmen kívül hagyják az ösvényt, az ügyes eszközöket, a tanítást magát.
Csandrakírti szavaival:

"Akik Nágárdzsuna mester ösvényén kívül állnak, azoknak nincs módjuk [elérni] a békét. Elszakadnak a köznapi és az olyanság igazságától, és mert elszakadnak ezektől, nem tudják elérni a megszabadulást. A névleges igazságok a módszer és a végső igazság a módszerből jelenik meg. Akik nem tudják, hogy ezek közt mi a különbség, azok téves utakra térnek hibás képzeteik következtében." (Madhjamakávatára VI.79-80)

És mi Nágárdzsuna ösvénye? A bölcsesség és érdemek halmozása, a belátás és együttérzés gyakorlása. Ez a hat páramitá, a nemes nyolcrétű ösvény, a megvilágosodás harminchét tényezője. Ezeket figyelmen kívül hagyni annyi, mint elutasítani a Buddhadharmát. A belátás és a módszer mindig együtt jár a buddhizmusban, ahogyan a végső és viszonylagos igazság nem két külön igazság, s a jelenség nem válik el az ürességtől. Ez a közép út, nem más.

舉僧問巴陵。如何是提婆宗。巴陵云。銀碗裏盛雪。 (T48n2003_p0153 c20-21)

Egy szerzetes kérdezte Baling-et:
- Mi a Kanadéva* iskola?
Baling így szólt:
- Ezüst edény tele hóval.

(Kék szikla gyűjtemény, 13. eset)

*Kanadéva: másik nevén Árjadéva, Nágárdzsuna tanítványa, a zen 15. indiai őse

8 komment

Címkék: zen igazság közép út madhjamaka

A bejegyzés trackback címe:

https://dharma.blog.hu/api/trackback/id/tr341058173

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

A Nikk 2010.04.10. 21:10:47

Mit jelent az "Ezüst edény tele hóval"?

Astus 2010.04.11. 18:02:18

Az ezüst tál és a hó is fehér, de a hó mégsem ezüst, s az ezüst sem hó.

Dongshan írja az Ékköves tükör szamádhi dalában:

銀碗盛雪 明月藏鷺
類而不斉 混則知處

Ezüst edény hóval teli,
Fényes hold gémet rejt.
Hasonló, de nem azonos,
Keverten helye mégis ismert.

Astus 2010.04.11. 18:21:09

fehér - hó & tál = hasonló - különböző = alapelv - dolgok =üresség - jelenségek

plumbeus 2010.04.19. 19:29:29

Igen igen de ha úgy látjuk a nem- én és az üresség és az olyasmi az a titok amit meg lehet találni ha vki azért hajkurássza a vallásokat hogy csak tudnak valamit ha már annyi szöveget felhalmoztak

teljesenürességesmentes (törölt) 2010.04.20. 12:43:07

@plumbeus:

Annnyi szöveget felhalmoztak...

ürességről mit lehet beszélni annyit?

Astus az tud, 18 félét is mondani róla, de az sem üres, mert akkor legalább mutogatná, de szavak vannak, hang, amely kimondja, meg elme, amelyik átfutja. És akkor nem üres már mindjárt. Ha azt akarjuk kifejezni, hogy milyen hullának lenni, mikor nincs érzés, sem akarat, sem semmi, akkor oké. De az élőkre ez nem vonatkozhat...az egész világ működése cselekvő, attól, mert nem minden dübörög úgy, mint egy gyorsvonat, még halad. És hiába csinálunk ötperces szünetet két gondolat közzé, akkor sem ürességet kapunk, csak valamit, amit nem tudunk kifejezni(az emberek többsége nem). A szülő nő ötperces fájásai között is van valami. Ha az is üres, arra egy rakás nő tudna rácáfolni. Tiszta szerencse, hogy a Buddhák azok nem szültek.

Nem bonyolult ez a filozófia kicsit a 'népnek'?

Astus 2010.04.20. 12:52:40

Az üres nem azt jelenti, hogy semmi sincs. Az üres annyi, mint függőn létezni. A változás maga az üresség.

plumbeus 2010.04.20. 15:40:27

@teljesenürességesmentes: Én is attól tartok hogy amit mondasz az nem az ürességről szól.
De kicsit bonyolult lehet. én már bablevessel is reprezentáltam:), hogy ha nem üresség lenne akkor a bableves bablevesből mintegy magától lenne és örök lenne de nem az, hanem az összetevők mulandó együttállása. aki ennél egyszerűbben tudja ezt nyomni az már nem én vagyok, nagy híve vagyok egyébként annak hogy a lehető legegyszerűbbre fordítsuk le mert akkor olyan lesz mint a biciklizés nem lehet elfelejteni, és akkor még mindig lehet szenvedni jaaajjj:)
süti beállítások módosítása