Ma egy Dharma testvérem éleslátóan megjegyezte, hogy mennyi embernek csak a végső igazságról szól a buddhizmus, teljesen figyelmen kívül hagyva a köznapit. Mit jelent ez? Azt, hogy úgy gondolják, van valami földöntúli (vagy épp nagyon is világi) végső igazság, amiről a Buddha tanított. És valóban, van egy ilyen nagy végső igazsága a Buddhának. Ez egy igen egyszerűnek hangzó, mégis mélyenszántó meglátás: nincs végső igazság. Ezt Sengcan így fogalmazta meg: Ne keresd az igazat/igazságot, csak szüntesd meg a nézeteket (不用求眞 唯須息見).
De abba a hibába nem szabad esni, hogy a "nincs igazságból" egy igazságot csináljunk, mert akkor ugyanott vagyunk, ahol előtte, vagy még rosszabb helyzetben. Az, hogy nincs végső igazság azt jelenti, hogy nem ragadunk bele nézetekbe, nem akarunk valamit örökkévalóként megragadni. Ezt nevezik éntelenségnek, nevezik ürességnek, nevezik csak-tudatnak, nevezik buddha-tudatnak, nevezik olyanságnak és még sok másnak a buddhizmusban. Ez Linji kiáltása és Deshan ütése, ahogyan a zen iskolában fogalmaznak. Mert nincs semmilyen rögzített pont, ezért a tudat megfelelően működik a helyzet szerint.
Elég csupán annyi, hogy nem hozunk létre valami végsőt. De ha ezt nem tudjuk megtenni elsőre, ami elég valószínű, akkor szükség van az út követésére. És pontosan azért, mert egyesek csak valamiféle képzelt végső valóságot akarnak látni, figyelmen kívül hagyják az ösvényt, az ügyes eszközöket, a tanítást magát.
Csandrakírti szavaival:
"Akik Nágárdzsuna mester ösvényén kívül állnak, azoknak nincs módjuk [elérni] a békét. Elszakadnak a köznapi és az olyanság igazságától, és mert elszakadnak ezektől, nem tudják elérni a megszabadulást. A névleges igazságok a módszer és a végső igazság a módszerből jelenik meg. Akik nem tudják, hogy ezek közt mi a különbség, azok téves utakra térnek hibás képzeteik következtében." (Madhjamakávatára VI.79-80)
És mi Nágárdzsuna ösvénye? A bölcsesség és érdemek halmozása, a belátás és együttérzés gyakorlása. Ez a hat páramitá, a nemes nyolcrétű ösvény, a megvilágosodás harminchét tényezője. Ezeket figyelmen kívül hagyni annyi, mint elutasítani a Buddhadharmát. A belátás és a módszer mindig együtt jár a buddhizmusban, ahogyan a végső és viszonylagos igazság nem két külön igazság, s a jelenség nem válik el az ürességtől. Ez a közép út, nem más.
舉僧問巴陵。如何是提婆宗。巴陵云。銀碗裏盛雪。 (T48n2003_p0153 c20-21)
Egy szerzetes kérdezte Baling-et:
- Mi a Kanadéva* iskola?
Baling így szólt:
- Ezüst edény tele hóval.
(Kék szikla gyűjtemény, 13. eset)
*Kanadéva: másik nevén Árjadéva, Nágárdzsuna tanítványa, a zen 15. indiai őse