問。急切處。請師道。師云。尿是小事。須是老僧自去始得。(X68n1315_p0085a05-06)
Kérdés:
- Kérem a tanítót, beszéljen az azonnal ittlevőről!
A tanító válaszolt:
- Vizelni nem nagy ügy, ez az öreg szerzetes is magától meg tudja csinálni.
(Öreg tisztelendők régmúlt beszédeinek feljegyzése, 14. tekercs: Zhaozhou Zhenji Zen tanító további feljegyzett beszédei [315.])
Ahogy ma reggel mentem le az aluljáróba a metróhoz tartva, a lépcső aljában egy férfi a csatornába hugyozott. Ez döbbenettel vegyes viszolygást váltott ki bennem, hogy ugyan miféle dolog már ilyet tenni. Nem mintha ez lett volna az első eset, hogy valakit Újpest-Központban látok könnyíteni magán, de csak most történt olyan, hogy ez egy erősebb ellenérzést is kiváltott.
Ha megfigyeljük, mikor valamilyen erősebb érzelem jelenik meg, az fokozottabb éberséggel is jár. Ez igaz egyaránt az ijedtségre, a haragra és a sóvárgásra is. A lényegi kérdés az, hogy mit teszünk ilyenkor, hogyan kezeljük a helyzetet. A legtöbb esetben megkapaszkodunk az érzésben, azonosulunk vele, s azt mondjuk "utállak", vagy "imádlak". De van olyan is, mikor birtokba vesszük az érzést, s akkor "tombol benne a düh", vagy "a vágy vezérli".
De használhatjuk az ilyen helyzeteket a gyakorlásunkhoz is. Ehhez észre kell vennünk azt, ami "azonnal itt van", vagyis az éberséget. Ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy szó szerint fennakadnánk egy érzelmen, észre vesszük. Már csak azáltal, hogy tudatosítjuk egy érzelem jelenlétét, gyengítjuk a saját ragaszkodásunkat. De ez még kevés ahhoz, hogy teljesen megoldjuk a helyzetet. A fennakadás gyökeréhez kell lehatolnunk, a tudatot kell megvizsgálnunk. A tudat vizsgálata lehet több lépcsős, de lehet azonnali is.
Az azonnali, amit a Zen iskola favorizál, az, amikor ahelyett, hogy az érzelemmel bármit is kezdenénk, nem csinálunk semmit. Nem akarjuk megtartani, nem akarjuk elengedni. Nem bonyolítjuk ("ez ezt és ezt jelenti..."), nem egyszerűsítjük ("ez csak ennyi, semmi különös..."). Ezt pedig azért lehet megtenni, mert a tudat - s a jelenségek tudati jellegéből fakadóan a dolgok is - maga a buddha. A tudat a buddha, mert természete szerint eredendően mentes minden kötődéstől és kötöttségtől. Aki kételkedne ebben, csak nézze meg maga, hogy van-e bármi kötött is tudatában, illetve hogy tudatát bármiként is le tudja-e rögzíteni.
Hogy kapcsolódik mindez ahhoz, hogy Zhaozhou mester egyedül is képes pisilni? Nos, ki ne tudná önállóan kiüríteni a húgyhólyagját? Csak nehogy ebből csináljunk ügyet!