Matteo Ricci SJ (1552-1610) 1582-ben érkezett Makaóba, s elsajátítva a kínai nyelvet az újkorban az elsők között kezdte a kereszténységet terjeszteni a Ming birodalomban igen nagy sikerrel. Például 1601-ben, köszönhetően annak, hogy egy zenélő órát ajándékozott a császárnak, ő volt az első nyugati, aki beléphetett a Tiltott városba.
Ebben az időszakban élt a Ming dinasztia négy legnagyobb buddhista mestere, akik közül Yunqi Zhuhong (雲栖袾宏 1532–1612) és Ouyi Zhixu (蕅益智旭 1599-1655) voltak azok, akik a terjedő kereszténységgel szemben megfogalmaztak egy bizonyos apologetikát.
Erről a korai buddhista-keresztény vitáról szól a következő két esszé. Az első ad egy általános képet, míg a második részleteiben elemzi Zhixu érveit.
Buddhist Reaction to Christianity in Late Ming China (PDF)
Duplicitous Thieves: Ouyi Zhixu’s Criticism of Jesuit Missionaries in Late Imperial China (PDF)
"Isten megteremtette Lucifert, de miért adott neki akkora hatalmat és erőt? Ha [Isten] nem tudta, hogy [Luciferben] büszkeség ébred, s mégis megajándékozta azokkal, akkor [Isten] nem bölcs. Ha [Isten] tudta, hogy [Luciferben] büszkeség ébred és mégis megajándékozta azokkal, akkor nem jóindulatú. Se nem jóindulató, se nem bölcs, mégis az Ég Urának hívják?"
(Ouyi Zhixu)