A kreacionisták egyik érve az, hogy a világegyetem létrejöttére és fennmaradására olyan csekély esély van, hogy ez természetes úton nem történhetett meg. Tehát az előfeltevés az, hogy egy rendszer létrejöttéhez kell egy alkotó, mert különben káosz lenne. De ez az egész "kezdetben volt a káosz" meg "kezdetben volt a semmi" olyan nem megkérdőjelezett elképzeléseket jelentenek, amiknek nincsen semmilyen logikus alapjuk. A buddhizmusban a rendszer, az okság, nem olyan, aminek létre kellett jönnie, mert előtte zűrzavar/semmi volt, hanem egy örök szabályrendszer. Ahogyan abból, hogy jelenleg látjuk az okságot érvényesülni, következtethetünk arra, hogy tegnap is így működött, s az előtt is, és így tovább a végtelenig. Másrészt pedig holnap is így fog működni, stb.
Ha egyszerűen azon az alapon érvelnek, hogy nagyon kicsi az esély erre az összetettségre és rendszerre, akkor azt is el kellene fogadniuk, hogy mindenre, aminek kicsi az esélye - márpedig gyakorlatilag mindennek kicsi az esélye, ha alaposabban vizsgáljuk - akkor az szükségszerűen isteni közbeavatkozással történt. Tehát annak az esélye, hogy az én szüleim adott időben adott helyen találkoznak, majd egy adott időben foganok meg egy adott ivarsejt páros találkozásának következtében, ezután pedig pontosan azokat az élményeket élem át, amiket eddig átéltem, ennek legalább olyan kicsi az esélye, mint hogy egyáltalán van világegyetem. Ennél fogva minden egyes emberi lény minden egyes tette és élménye isteni közveavatkozásnak köszönhető. Ezáltal pedig elvész minden erkölcs jelentősége, mert nincs többé felelőssége egyetlen személynek sem. A Buddha ezzel a magyarázattal vetette el a teremtő isten képzetét (AN 3.61).