Dzongsar Jamyang Khyentse mesterről valószínűleg kevesen hallottak Magyarországon, de annál többen tőlünk nyugatra és keletre. Én közelebbről először a Words of My Perfect Teacher (Tökéletes tanítóm szavai, utalás a nagyhírű Patrul Rinpócse azonos címen megjelent népszerű művére) filmben találkoztam vele, amit mindenkinek tudok ajánlani megtekintésre. Tavaly jelent meg egy könyve, amit a nagyközönségnek szánt. A címe: What Makes You Not a Buddhist (Mitől nem vagy buddhista), s ennek megfelelően ezt a kérdést tekinti át, hogy mi képezi a buddhizmus alapját, a maga elragadó és személyes hangvételű módján.A Shambhala Sun 2007. januári számában jelent meg tőle egy írás arról, hogy mitől buddhista valaki (What Makes You a Buddhist?), s amiről itt röviden szót akartam ejteni, az ebben a szövegben található.
"Ha nem tudod elfogadni, hogy minden összetett, avagy kialakult dolog állandótlan, ha azt hiszed, hogy létezik valamilyen lényegi szubsztancia, vagy elképzelés, ami állandó, akkor nem vagy buddhista.
Ha nem tudod elfogadni, hogy minden érzelem fájdalom, ha azt hiszed, hogy valójában vannak érzelmek, amik tisztán élvezetesek, akkor nem vagy buddhista.
Ha nem tudod elfogadni, hogy minden jelenség látszólagos és üres, ha azt hiszed, hogy bizonyos dolgok eredendően léteznek, akkor nem vagy buddhista.
És ha azt hiszed, hogy a megvilágosodás az idő, tér és hatalom körén belül létezik, akkor nem vagy buddhista.
És mi tesz buddhistává? Talán nem egy buddhista országban, vagy buddhista családban születtél. Talán nem viselsz [szerzetesi] ruhát, s nem borotválod a fejed. Talán húst eszel és bálványozod Eminemet és Paris Hiltont. Ez nem jelenti, hogy nem lehetsz buddhista. Ahhoz, hogy buddhista legyél, el kell fogadnod, hogy minden összetett jelenség állandótlan, minden érzelem fájdalom, semmilyen dolognak sincs eredendő léte és a megvilágosodás túl van a fogalmakon."
Igen, a Dharma négy pecsétje az, amiről beszél. Ez a négy pont az, ami szó szerint és pontosan meghatározza azt, hogy mi minősül buddhizmusnak, s mi nem, hogy mit fogad el az, aki buddhista, s mit nem. Ez a nézet az alapja a buddhista erkölcsnek és gyakorlásnak is, s ezek megértése és belátása vezet a megszabaduláshoz.