A buddhizmus egyik bevett és népszerű definíciója így hangzik:
"Ne tégy semmi rosszat! Cselekedj minden jót! Tisztítsd meg elmédet! Ez az összes buddha tanítása."
Az emberek többségére igaz, hogy súlyosabb bűnöket nem követ el, lehetőségeihez képest igyekszik jót tenni, s elméjében törekszik a kedvességre és békességre. Vannak emberek, akik sok rosszat tesznek, sokaknak ártanak, s elméjük haraggal és sóvárgással teli. És vannak olyanok is, akik erkölcsileg kifogástalan életet élnek, idejüket mások megsegítésére szánják, elméjükben pedig nagy szeretet van.
A Buddha tanítása szerint minden szenvedés gyökere az énség és az önösség. Ebből a szempontból nincs különbség azok közt, akik sok rosszat, meg akik sok jót tesznek, mert mindezt önközpontúan teszik. Miután valaki rálépett az ösvényre, s kitartóan tanulmányozza azt és gyakorolja benne magát, észreveheti azt, hogy bármennyire is törekszik, a megszabadulás nagyon távolinak tűnik.
A kérdés tehát ez: Mi van akkor, ha rossz dolgokat teszek, miközben jó tetteim elenyészőek, az elmém pedig tele van vágyakkal és kétségekkel? Van-e bármi esély a megszabadulásra ebben a helyzetben?
Sákjamuni buddha számtalan tanításai közt találjuk azt, ahol beszél Amita buddháról, aki világkorszakokkal ezelőtt érte el a tökéletes felébredést, s létrehozott egy buddha-földet, ahol nincs semmilyen fájdalom, semmi kín, semmi szenvedés, ezért a neve Boldogság földje lett. Ide kivétel nélkül bárki születhet, ha azt akarja, s ehhez elég Amita buddhára támaszkodnia, aki megfogadta, hogy mindenkit, aki megemlékezik róla, halála után elviszi a Boldogság földjére, s ott biztosan eléri a megvilágosodást.
Bár a buddha-emlékezés gyakorlatának sok formája létezik, a legegyszerűbb változata a név ismétlése. Ez így néz ki: Namó Amita buddha. A namó magyarul hódolatot jelent, ami itt azt jelöli, hogy az ember Amita buddhában vesz menedéket, rá támaszkodik, benne bízik. S ez a bizalom az, ami a kulcsa annak, hogy a megannyi tudati szennyeződés ellenére bárki születhet a Boldogság földjén, amit neveznek még Tiszta földnek is.
A bizalom abban van, hogy Amita buddha halálunk idején eljön, s elvisz minket az ő földjére, hogy ott véglegesen megszabaduljunk a szenvedéstől és elérjük a tökéletes felébredést. Ez a bizalom fejeződik ki a név ismétlésében, s ezt a bizalmat tápláljuk a buddha-emlékezés gyakorlatával.
A buddha-emlékezés egy igen egyszerű és mindenki számára művelhető módszer, amivel úgy ahogy vagyunk, biztosan elérjük a buddhaságot mi magunk is. Ehhez csak bizalomra van szükség. Arra, hogy a saját önös törekvéseink helyett, amik mindezidáig nem hoztak számunkra megszabadulást, rábízzuk magunkat Amita buddha erejére.
Ez hát az a tanítás, amit Sákjamuni buddha adott mindenkinek, elmondva azt a lehetőséget, amivel mindenki véglegesen és tökéletesen megszabadulhat egyetlen születés alatt.
NAMO AMITA BUDDHA
NAMO AMITA BUDDHA
NAMO AMITA BUDDHA