Alig egy évvel ezelőtt, 2009. februárjában találkoztam Csong Go szunimmal (청고수님 - a "szunim" a szerzetesek megszólítása koreaiul) a világhálón keresztül. Ő volt az, akinek köszönhetően megismertem De Heng kunszunim (대행큰스님 - a kun-szunim idős szerzeteseknek, ebben az esetben apácának, járó tiszteletteljes megszólítás) tanításait, aki a Zen (koreaiul Szon 선) hozzám legközelebb álló formáját tanítja, ami tisztán tapasztalatból, egyszerűen közvetíti a buddhizmus lényegét.
Két kifejezés az, amit gyakran említ, s ami meghatározza tanításának lényegét. Az egyik a dzsuingong (주인공), a másik pedig a hanmaum (한마음).
A dzsuingong két szóból áll. A dzsuin (主人) jelentése úr, vagy valódi cselekvő (angol: true doer), míg a gong (空) azt jelenti üres, illetve üresség. Ezért ezt úgy fordíthatjuk: az üres cselekvő (angol: empty doer).
A hanmaum szintén két szó összetétele. A han (一) egyet (1) jelent, míg a maum (心) tudatot. Érdemes itt megjegyezni, hogy az "egy tudat" a kínai buddhista szóhasználatban általánosan összeszedettséget jelent, míg a Zen esetében gyakran a buddha-tudatra utal.
Áttérve a nyelvi részről a jelentésre, a két szó ugyanannak az alaptermészetnek (本性) a két aspektusát jelenti. A dzsuingong a tudatunk végső lényege. Ha megvizsgáljuk a tudatunkat (觀心), s meg akarjuk találni magát a tudatot, akkor végül nem találunk semmit. Akárhogy is próbálkozunk, nincs semmi olyan, mire végül azt mondhatnánk, hogy ez maga a tudat. Ebből beláthatjuk, hogy a tudat üres, végső lényeg nélküli. Mégis van tapasztalat, vannak gondolatok és érzések. Innen tudjuk, a tudat cselekvő, mozgó. Ez a mozgató nélküli mozgás, cselekvő nélküli cselekvés maga a dzsuingong, a tudat valódi jellege. A hanmaum azt az egységet jelenti, hogy minden ugyanolyan jellegű, minden ugyanaz a tudat, s mindent a tudat teremt. Ez a mozgató nélküli mozgás a világ igaz mibenléte, ahol minden mindennel kölcsönhatásban van.
De Heng kunszunim tanításának gyakorlati fókusza azon van, hogy az ember bízzon eredendő természetében, a dzsuingongban, s mindent engedjen el, hagyja, hogy a dzsuingong elrendezze. Ez a bizalom önnön buddha-természetünkben a Zen módszerének lényege. Semmi teendőnk nincs, mint hinni a dzsuingong erejében. Ez azt jelenti, hogy ahelyett, hogy úgy gondolkoznánk, "én elintézem", vagy "én nem tudom megtenni", ezt engedjük el annak felismerésével, hogy a cselekvés cselekvőtlen. Egyáltalán nem tétlenségről, vagy nemtörődömségről van szó, ami ugyanúgy az én fogalmába kapaszkodás egy formája. Akkor nem nehéz azonban elengedni az önközpontúságot, hogy önmagunknak, az érzéseinknek, a gondolatainknak, a tetteinknek, az emlékeinknek nagy fontosságot tulajdonítsunk, ha látjuk, a tudat természete dzsuingong. A világhoz való viszonyunk is átalakul, ha belátjuk azt a szétválaszthatatlan egységet, ami a végső természet és a tapasztalatok közt van. Ahogy jön a tavasz, egyre többet süt a nap, kellemesebb az idő, érezzük, ahogy minden együtt, egymással kölcsönhatásban változik. Jobb a kedvünk az időtől, s jobb az idő a kedvünktől. Ez a hanmaum.
Mindez csak a saját szavaimmal előadott összefoglalás volt. Bővebb anyag a Hanmaum Seon Center honlapján.