Hogy milyen világban élünk, arról csakis mi tehetünk. Az ember úgy gondolkozik, hogy meg kell változtatni a világot, s akkor minden jó lesz. A Buddha azt mondja, ha mi magunk megváltozunk, akkor aszerint változik a világ is. A tudomány a világ megismerésére törekszik. A buddhizmus az elme megismerésére. Mert az elme az, ami meghatározza a világot. Még akkor is, amikor teljesen elmerülünk a dolgokban, s mindent azoktól teszünk függővé. Így az a fontos, hogy mennyi pénzem van, mennyi barátom van, mennyit szexelek, mennyit nyaralok, mennyit alszom, mennyien ismernek, mennyi időm van.
Az elme mozgatórugóit megfogalmazhatjuk alapvető kérdőszavainkban is: mi, mennyi, milyen, miért, hogyan? Ezek képezik a filozófia legfőbb ágazatait, mert ezek határozzák meg a gondolkodásunkat, a gondolkodásunk pedig az életünket. Befele figyelni annyi, mint rálátni saját helyzetünkre, meghatározottságunkra, hogy mi minden befolyásolja azt, amit épp megélünk. Gyakran egyáltalán nem látunk rá az elménkre, csak követjük a gondolatainkat, az érzéseinket, de azokat nem ismerjük. Ez az álom, a vakság, az alvás állapota. A felébredés pedig az éberség, a rálátás. Ahogy a vakságnak, úgy a rálátásnak is vannak fokozatai. Míg egy gyerek elmerül a játékában, addig a szüleinek rálátása van arra, hogy milyen körülmények közt van a gyerek. Aki egy részfeladatban merül el, az nem lát rá a munka teljes folyamatára. Ugyanígy, amikor bizonyos eszméket és érzelmeket követünk, nem ismerjük fel ezen eszmék és érzelmek helyzetét.
Könnyen elmerülünk valamilyen kérdésbe, s keressük rá a választ. Hogyan legyek gazdag? Miért nem szeret engem senki? Milyen a jó házasság? S ha azt is érezzük, hogy megtaláltuk a választ, azonnal elragad egy újabb kérdés. Ha van válaszunk arra, hogy milyen a jó házasság, akkor a következő az, hogy mennyibe kerül a gyerekvállalás. És van úgy is, hogy a kérdésünk az, hogy mi legyen a kérdésünk. Mindig törekszünk valamerre, el akarunk érni valamit. S ennek nincs vége. De amíg nem látunk rá erre a folyamatra, addig nem tudjuk sosem, hogy miért nincs elégedettség, miért nincs igazán válasz, egy végső válasz.
Ahol azt mondják, hogy létezik a végső válasz, s ők tudják is, azok a vallások. A buddhizmus ebből kicsit kilóg, mert nem azt mondja, hogy megadja a végső választ, hanem azt, megadja a végső megoldást a problémára. A probléma pedig maga az elégedetlenség. Az elégedetlenség oka az, hogy kérdések irányítanak minket. Épp ezért ha felhagyunk a kérdésekkel, nincs is többé miért elégedetlennek lennünk. Ahhoz, hogy felhagyjunk a kérdésekkel, mert csak úgy azonnal nem megy, először tudni kell fokozatosan lassítanunk a válaszok utáni kutatásban, hogy felismerjük a kérdés jelenlétét, majd pedig rálássunk a kérdések működésére. Az elme működésére.
Ahelyett, hogy figyelmen kívül hagynánk az elmét, s tovább kutatnánk a megjelenő dolgokat, megfordítjuk a figyelmet, s az elmére irányítjuk. Ez nem azt jelenti, hogy a külső dolgokkal baj lenne, vagy azokat meg kell vetni. Sőt, pontosan azáltal ismerjük meg, micsodák a dolgok, ha rálátunk arra, ami számunkra valamikké teszi a dolgokat, az elmére. Félretéve az eddigi összes kérdésünket, arra a kérdésre összpontosítunk, hogy mi az elme. Könnyen láthatjuk úgy a világot, mint aminek van értelme, s amiben minden egyes dolgoknak megvan a maga értelme. Csakhogy mindennek azért van értelme, mert értelemmel tekintünk rá. Az élet értelmét hiába keresnénk az atomokban, az állatokban, a társadalomban, az emberekben, vagy a világűrben. Az értelem, az elme az itt van, közvetlenül a rendelkezésünkre áll. Még a szomszéd szobába sem kell mennünk érte.
祖曰。來此擬須何事。曰來求佛法。祖曰。自家寶藏不顧拋家散走作什麼我遮裏一物也無。求什麼佛法。師遂禮拜問曰。阿那箇是慧海自家寶藏。祖曰。即今問我者。是汝寶藏。一切具足更無欠少。使用自在。何假向外求覓。(T51n2076_p0246c11-15)
- Miért jöttél? - kérdezte Mazu.
- A Buddhadharmát keresem. - válaszolta Huihai.
- Saját kincsed meg se nézve, miért hagyod el otthonod és vándorolsz mindenfele? Nekem itt nincs semmim se. Miféle Buddhadharmát keresel itt? - kérdezte Mazu.
Huihai meghajolt és így kérdezett:
- Mi az én kincsem?
- Épp ami kérdez engem, az a te kincsed. Mindennel teljes, semmi sem hiányzik belőle, szabadon használhatod. Mi haszna kívül keresni? - mondta Mazu.