teṣāṃ ca yo nirodha evaṃvādī mahāśramaṇaḥ
S azok megszűnését a nagy sramana megtanította.
„Ez nem olyan, amit remélhetsz vagy kívánhatsz. Nem olyan, amit megvehetsz. Nem olyan, amit mástól megkaphatsz. Ez olyan, amit magadnak kell gyakorolni. Amikor megjelenik az éberség, akkor vizsgálhatod a Dhammát. A Buddha bölcsességét használhatod és alkalmazhatod, illetve igazolhatod magadnak.
Hallottál az állandótlanságról, a változásról, a dolgok mulandó természetéről. Amint éber vagy, valóban arra fordíthatod az elméd, hogy megfigyeld: gondolatok és érzések keletkeznek és megszűnnek; érzéki benyomások keletkeznek és megszűnnek. Semmi sem marad meg. Bármennyire vonzónak tűnhet, nem marad meg. Bármennyire visszataszítónak, nem marad meg. Élvezet és fájdalom keletkezik és megszűnik. Ezt az elmével kell megismerni.
Ahogy éberebb leszel, óvatosabbá, visszafogottabbá válsz; vigyázol az elmédre, vigyázol az életedre, mert nem futsz annyit a dolgok után. Tudatában vagy a dolgoknak, semmint hogy minden felmerülő vágy, ragaszkodás áldozata legyél. Ha éberebb vagy és aztán a mulandóságot vizsgálod, akkor sokkal több szabadságod van.
Még ha valami kellemetlen érzelmet is vált ki, tudod, hogy nem kell kapaszkodnod bele. El tudod engedni, mert mulandó. Csak elég türelmesnek kell lenned és erőfeszítést tenned, ameddig el tudod engedni. A harag elengedhető. A sóvárgás elengedhető. A félelem elengedhető. Csak gyakorolnod kell, ameddig meg tudod tenni.
Végsősoron semminek sem kell felülkerekednie rajtunk, vagy legyőzni minket. De használnunk kell a Dhammát, amit hallottunk, és a gyakorlatba ültetnünk. Amikor ezt tesszük, akkor a Dhamma vigyáz ránk. Aki gyakorolja a Dhammát, arra vigyáz, azt megvédi a Dhamma.”
(Studying The Dhamma Is Good But Practising Is Better by Ajahn Kalyano 11 Oct 2025; https://www.youtube.com/watch?v=TkeTpGKkmCw 18:31-21:45)
„A tudatnak azok a részei, amelyek nem segítik elő a békét és boldogságot: a kapzsiság, a harag és a zavarodottság. Ezek olyan káros mentális állapotok, amelyekhez ragaszkodunk, és amelyekkel megtöltjük az elménket. Innen ered a szenvedésünk.
Mindannyian tudjuk, milyen érzés haragosnak lenni – ilyenkor nem vagyunk boldogok, nem vagyunk békések. Az elme nem csendes, nem nyugodt, nem elégedett. Amikor a kapzsiság vagy önzés hatása alatt állunk, az elme nyugtalan, nincs benne béke vagy könnyedség. Ha megtévedtek vagyunk, akkor gyakran zavartak vagy aggódóak vagyunk – az elme nem békés.
Ha hosszú időn keresztül kapzsisággal, haraggal és zavarodottsággal töltjük meg az elmét, az nyugtalansághoz, zaklatottsághoz és belső feszültséghez vezet. A legtöbbször nem is vagyunk tudatában annak, amit csinálunk. Ezért kell fejlesztenünk a képességünket arra, hogy megfigyeljük és megértsük saját elménket – hogy megvédjük és gondját viseljük, és ne töltsük meg újra és újra ezekkel a szenvedést okozó állapotokkal.
De mivel már részben megtettük ezt, türelmesnek kell lennünk. Nemcsak azt próbáljuk megakadályozni, hogy újabb kapzsiság, harag és zavarodottság kerüljön az elménkbe – hanem azzal is foglalkoznunk kell, ami már ott van. Gyakran anélkül, hogy észrevennénk, már beengedtük ezeket az állapotokat az elménkbe.
Néha automatikusan reagálunk. Látunk valamit, ami tetszik, és ez a tetszés kapzsisággá vagy vonzalommá alakul. Egy illat, egy látvány, egy hang – mindezek vágyat kelthetnek. Ha nem kapjuk meg, amit akarunk, elutasítás, irritáció és harag jelenik meg. Vagy nem kapjuk meg, amit szeretnénk, vagy olyasmit kapunk, amit nem akarunk. Ez annak az eredménye, hogy korábban már megtöltöttük az elmét kapzsisággal, haraggal és zavarodottsággal. Így az elme kész rá, hogy ezek ingereljék. Látunk valamit, ami tetszik – az elme akarja, felé mozdul, gondolkodik rajta, emlékezik rá, ragaszkodik hozzá.
Egész nap gondolkodhatunk valamin, amit szeretünk – elképzeljük, vágyunk rá. Ugyanez igaz azokra a dolgokra is, amiket nem szeretünk – egész nap azon járhat az eszünk, ami feldühít, elkeserít, bosszant.
Mindez az elménkben zajlik, és lehet, hogy mások nem is tudnak róla. Akkor ki fog vigyázni az elménkre? Ha mások nem is tudják, mi zajlik bennünk, nem tudnak vigyázni helyettünk. Meg kell tanulnunk, hogyan tegyük ezt mi magunk.
Hasznunkra válhatnak a Buddha szavai és olyan bölcs gyakorlók tanításai, mint Ácsán Cshá. Az ő útmutatásuk segíthet – de végső soron nekünk kell elvégezni a munkát. Ezért vagyunk itt: hogy gyakorlatba ültessük ezeket a tanításokat.”
…
„Ahogy folytatjuk a gyakorlást – tudatosan a légzésre és elengedve az akadályokat –, elkezdünk ellazulni, testileg és tudatilag egyaránt. A béke és ellazulás érzései nem a gyakorlás céljai, de támogató tényezők. Élvezetesebbé teszik a meditációt, de nem ez a végső cél. A cél az, hogy tudatosak legyünk – hogy megismerjük az elménket és a testünket. Ez a tudás szabadít meg minket a szenvedéstől.
Minden hozhat számunkra tudást – még a nehéz érzelmek is, mint a kapzsiság, harag, zavarodottság, félelem, aggodalom és szorongás. Ácsán Cshá gyakran mondta, hogy ilyen értelemben minden jó – mert minden taníthat minket valamire.
Ha haragot érzünk, figyeljük meg, honnan ered! Valószínűleg azért, mert nem kaptunk meg valamit, amit akartunk, vagy épp olyasmit tapasztalunk, amit nem akarunk. Ha tudatosak vagyunk, el tudjuk ismerni: »rendben, nem kaptam meg, amit akartam« anélkül, hogy ragaszkodnánk az irritációhoz, frusztrációhoz vagy ellenszenvhez.
Ha elveszítünk valamit, szomorúak leszünk. Ez természetes. Így működik a világ. Ha nem vagyunk teljesen tudatosak, ha nem értjük meg, akkor ha elveszítünk valamit, amit szeretünk, szomorúak leszünk. De ha tudatosak tudunk maradni, akkor is elveszítjük azt a dolgot, de tudjuk, mi történt, és nem hagyjuk, hogy az elménk elszomorodjon vagy elvesszen a szomorúságban.
Ha van valami, amit akarunk, amit kívánunk, és nem vagyunk tudatosak, akkor ez valamilyen formában kapzsiságot, vonzódást, vágyat hoz elő. Folyton a jó részre gondolunk, az élvezetre, arra, amit érzünk vagy kapunk tőle. Ez történik. A kellemes, vonzó dolgok vágyat keltenek bennünk, ami – ha megkapjuk – talán ideiglenes boldogságot hoz. De ez csak az, ahogy működik. Ha viszont tudjuk, mi zajlik bennünk, nem feltétlenül kell futnunk az élvezet után, és nem kell újra meg újra akarnunk. Egyszerűen csak tudjuk: az élvezet ilyen. A vonzó dolgok ilyenek.
Minden taníthat minket. De ami világossá válik, az az, hogy minden mulandó. Semmi sem tart örökké. Semmi sem hozhat tartós békét és boldogságot. A legmagasabb, avagy legmélyebb belátás az, hogy semmi sem a miénk, semmi sem én. Azt mondjuk, hogy bármilyen örömöt vagy boldogságot érzünk, az elmúlik. Nem én. Nem marad meg örökké. A fájdalom nem én. Az öröm nem én.
Ha tudatosabbak vagyunk és szemlélődünk, láthatjuk, hogy akár egyetlen meditáció során is lesznek időszakok, amikor kellemesen, kényelmesen, boldogan érezzük magunkat – máskor nyugtalanul, zaklatottan, unatkozva. Majd újra jobban érezzük magunkat, kényelmesebben, tudatosabban. Sok mindent megfigyelhetünk. Mindez tanít minket. Tanulunk. Ebben az értelemben minden jó, minden hasznos. Ha sosem tanulunk meg visszatekinteni az elménkre, jobban megérteni azt, akkor csak a hangulataink rabjaivá válunk. Látunk valamit, ami tetszik – izgatottak leszünk, akarjuk. Látunk valamit, ami nem tetszik – bosszankodunk, dühösek leszünk. Ez folyton ismétlődik, hacsak nem kezdünk el tudatosabban figyelni és szemlélődni azon, mi zajlik bennünk. Ha folytatjuk a Dhamma gyakorlását, elkezdjük megtölteni az elme edényét jó dolgokkal: tudatossággal, bölcsességgel, megértéssel, mettával, kedvességgel. Így megváltoztathatjuk az elménket a jó irányba – a gyakorlás által.”
(The Good And The Bad Are Both Teaching Us by Ajahn Kalyano 27 Sep 25; https://www.youtube.com/watch?v=OFdFNd-3vYc 9:39-13:39, 30:14-36:28; szerkesztett leirat nagyrészt gépi fordítással)
„Gabona, pénz, ezüst, arany,
És egyéb vagyonod mi van;
Szolgák, munkások, cselédek,
És kik tőled függőn élnek:
Léted tovább nélkülük halad,
Mindened végül hátramarad.
De amiket megcselekszel
Tudattal, szóval, és testtel:
Magadénak nevezheted,
Magaddal azokat viszed.
Veled majd csak azok mennek,
És mint az árnyék követnek.
Ezért ami jó, azt tegyél;
A jövődbe így fektessél!
Túlvilágon az érdemek
Támogatják a lényeket.”
(Dutiya aputtaka sutta, SN 3.20)
Éberen testre, szóra, képzetre
Nevelem magam jó tettre.
Nem ártani egy lénynek se
A buddhák örök intelme.
Ölés, lopás, paráznaság
A három testi gonoszság.
Beszédből négyféle a rossz:
Ami hamis, vagy mi megoszt,
Vagy durva, vagy felesleges.
Még hármat kerül, ki eszes,
És marad tiszta a tudat:
Nem kapzsi, nincs rosszindulat,
Sem semmilyen téves nézet.
Ezek azon cselekvések,
Amik magas mennybe visznek,
Ha jól elkerülöm mindet,
Vagy a mély poklokba tolnak,
Hol bűnösök meglakolnak.
Éberen testre, szóra, képzetre
Tudatomat összeszedve
Figyelmemet kihegyezte
A lelkiismeret csendje.
Bűntudattól szabad elme
Erényes örömmel telve
A világtól meg nem mozdul,
Jelen élmény felé fordul.
Nem kószál jövőbe, múltba,
Jól figyel a pillanatra.
Tárgyát először megfogja,
Szilárdan magát ott tartja;
Ha fogásából kicsúszna,
Gyorsan emlékezzek vissza:
Nyugodni jobb, mint feszülni,
Békét, nem sóvárgást szülni,
Csendben, semmint zajban ülni,
Vágyvilágon túl időzni.
Elkülönülésből öröm
Az összeszedettséggel jön,
Elegendő fogás, tartás
Után csak szilárd megnyugvás
Nyújt már elégedettséget,
Majd késztetések csendjében
Éber egykedvűség marad,
Mivel tovább dolgozhassak.
Éberen testre, szóra, képzetre
Nem jön elő több téveszme
Ha a tudat jól képezve
A kialváshoz érkezne.
A három: test, szó, gondolat,
Ahogy a cselekvés halad.
Tettből lesz majd tapasztalat,
Tettnek okot a szándék ad.
Szándék, tett, és tapasztalat,
Ebből áll a létforgatag.
Három fő szennyes szándék van:
Vágy, harag, és a tudatlan.
A kellemes élményre vágy,
A rossz tapasztalat utált,
A semleges meg zavaros,
Ettől lesz a tett hajlamos.
Látni egy élmény mily múló,
Pillanatonként elmúló,
Folyamatban alakuló,
Újra, s újra elpusztuló:
A tévedést eloszlatja,
Hogy jó lenni kapaszkodva,
Hogy lehet bármit őrizni,
És aztán mégsem szenvedni.
Ezért lenni valaminek
Nem más, mint puszta őrület.
Múló, bajos, személytelen:
Ezt kell lássa az értelem,
S eloszlik a ragaszkodás,
Sóvárgásból lesz kialvás.
Éberen testre, szóra, képzetre,
Itt lelek hármas képzésre:
Az erényesség fegyelme,
Összeszedettség figyelme,
És a belátó bölcsesség,
Tőlük lesz végső békesség.
Az öt akadályt elhagyta,
Jól ráállt a négy alapra,
Hét tényező kifejlesztve,
Jövőbe', múltba', jelenbe'
Ez a teljes felébredés,
Bajoktól megmenekülés,
Ahogy a Tan tábornoka
Világosan nyilatkozta,
Ezért erre törekedni
Választható mindennapi
Tevékenységem legjobbja,
Így védelmezőm a Buddha.
„Tehát a bölcsesség elengedéshez, feladáshoz, szenvtelenséghez, nem ragaszkodáshoz vezet. És az emberek folyton azt kérdik: »Jaj, ez azt jelenti, hogy a buddhizmustól száraz, robotszerű, érzéketlen leszel? « Mert papíron így hangzik. De ez csak papíron a buddhizmus, ugye? Gyakorolnod kell, hogy megértsd, valójában mit jelent. Vagyis nem jelenti, hogy a Buddhának és a megvilágosodott lényeknek semmi öröme nem volt. Biztosan volt örömük. Békés elméjük volt. Abban rengeteg öröm van. Mindig kedvesek és együttérzők voltak. Ez nem száraz és élettelen, vagy értelmetlen, hanem nagyon is jó. Igazából nagyon kívánatos. Bölcsek és megértők, nem válnak zavarodottá. Így aztán nincs bajuk azzal, hogy átvernék őket, vagy ilyesmi. Nem megtévedtek. Úgy látják a dolgokat, ahogy vannak, és együttérzők, mert nagyon jól értik az emberi elmét. Ezért aztán tanítani, segíteni tudnak másoknak. Tehát távol vannak attól, hogy amolyan élettelenek, szárazak, vagy mondhatnád unalmasak lennének. Nem olyanok. Az elméjük, mert jól képzett, igazából nagyon életteli és éber arra, ahogy a dolgok vannak. De papíron nehéz kifejezni, ugye? Írhatnak róla, beszélhetnek róla. Én is csak beszélek róla, ezek csak szavak. Lehet, nem hangzik olyan vonzónak.
Képesnek lenni elengedni az élvezetet és a fájdalmat úgy hangzik, mintha az életed teljesen szürkévé és lehangolttá válna. De ha megtapasztalod, akkor mit jelent? Azt jelenti, hogy uralod az elméd. Amikor eléggé kifejlődik az öt szellemi képesség, irányíthatod az elméd, és nem kell követned a gondolataid, a vágyaid a vonzó és taszító dolgok miatt. Több benned az egykedvűség, ami a legfőbb béke. Az elméd békés. Még akkor is, amikor a világ körülötted nagyon csábító és csalogató, amikor vannak dolgok, amiktől sóvárogsz és vágyakozol, és történések, amiktől tele leszel utálattal vagy félelemmel. Nem muszáj mindig úgy reagálnod. Tudhatsz dolgokról, de nem kell félelemmel, utálattal, vagy vágyakozással reagálnod, mert megvan az egykedvűség békéje. Ez az, ami felé a buddhizmus visz, de ez egy lépcsőzetes folyamat. Nem biztos, hogy egy nap alatt eléred. Kisebb, vagy nagyobb löketekkel haladsz. Néha tiszta, néha nem annyira tiszta. Mind azon múlik, hogyan halad a gyakorlásod, milyen a kammád, a személyiséged, mennyi erőfeszítést teszel bele.”
(Development in Conviction, Energy, Mindfulness, Concentration and Wisdom by Ajahn Kalyano 10 Aug 25; https://www.youtube.com/watch?v=vKZswUZRGzM 43:32-46:19)
- Kedves Luangpó, ha nincs átman, avagy nincs én, akkor ki figyeli a gondolatokat és a légzést?
- Nos, a konvencionális szinten beszélünk személyről, ugye? Azt mondjuk, van meditáló, van, aki éber a légzésre, van dhamma gyakorló, aki a Buddhát követi. A konvencionális, közönséges szinten beszélünk személyről, egy énről, aki mindezeket csinálja, mert így kényelmes. De egy magasabb, a végső, avagy a mélyebb igazság szintjén azt mondjuk, nincs személy. Amit személynek veszünk, az az, amit az öt khandhának hívunk: test, érzések, emlékezés vagy észlelés, gondolati alkotók, és érzék tudatosság. A tapasztalás ezen öt csoportja alkotja az emberi lényt, amit úgymond összekötünk és egyfajta szilárd személyt vagy lényt alkotunk belőlük, és azt mondjuk: ez én vagyok; és ez a gondok gyökéroka. Tudatlanságból, félreértésből ezt a testet és elmét, a khandhákat énnek vesszük, miközben nem azok, mert feltételesek, keletkezésnek és megszűnésnek, változásnak alávetettek. Nincs maradandó átman vagy én bennük. Csakhogy ezt nem sikerül látnunk, illetve onnan indulunk, hogy nem sikerül látnunk. De a szótápanna, a folyamba lépett látja, hogy ez hibás nézet, hogy ez a test nem egy én, mulandó, és meg fog halni, és mindenki más teste körülöttünk meg fog halni. Mind meg fognak halni. Nagyon tisztán látják a mulandóságot a nézetük és megértésük szintjén. De még mindig van valamennyi ragaszkodásuk. Csak az arahant látta át egészen az én téveszméjét.
A gyakorlással, ahogy időnként mondjuk: leveted az én érzetét. A durvább, a normális szinttől kezdve, ahol mindent énnek, enyémnek, önmagamnak, személynek, lénynek veszünk. Valakinek, aki meditál; valakinek, aki fejleszti a tudatosságát; valakinek, aki tud dolgokat, lát dolgokat; valakinek, aki tudatlan, nem lát dolgokat; valakinek, aki szenved, valakinek, aki békés. Mindig az én nézőpontjából látunk és értelmezünk.
De ahogy gyakorlunk, elkezdjük lehámozni egyes rétegeit. De megint csak mondhatnád, hogy ki hámozza le a rétegeket? Azonban ezt a gyakorlás jó hatásainak nevezheted. Az éberség és bölcsesség, amit kifejlesztünk, természetesen lehámozza az én, a ragaszkodás, a hibás nézet rétegeit, amik létrehozzák és fenntartják az én érzetét. A gyakorlás aláássa, lehámozza, egészen addig, amíg végül nem marad én és ezt tudod is. Így nincs többé a kérdés: ki tudatos? Ki enged el? Ki engedi el a ragaszkodást? És így tovább. Az a kérdés és az a megértés megváltozott. Ez olyan, amit magadnak kell megtapasztalnod és felismerned. Nem lehet igazán szavakba önteni és úgy átadni. Ha tudnánk ilyet, akkor valószínűleg mindenki sokkal gyorsabban megvilágosodna. Ez olyan, amit gyakorlással kell felismerned. De talán először csak ezen a két szinten dolgozz. A konvencionális, normális, vagy feltételezett szinten, hogy van egy személy, egy lény, akinek van neve, aki gyakorol, és ez így kényelmes. De ahogy egyre tudatosabb leszel, tapasztalod a béke, nyugalom, szamádhi állapotait, és aztán megvizsgálod a dhammát, ez az én érzet elkezd kopni és eltűnni.
(Dhamma Question & Answer Session with Ajahn Kalyano 29 July 2025; https://www.youtube.com/watch?v=dBPddhjRdr0 14:10-18:32)
„Ha képes vagy fenntartani az éberséged, akkor megláthatod: a harag csak egy érzés, csak egy gondolat – keletkezik és megszűnik – és akkor dönthetsz úgy, hogy elengeded. Amikor nincs éberség, a harag felmerül és olyan erősen azonosulunk vele, hogy elveszünk benne, és továbbra is csak haragos gondolatokat gondolunk. Önálló életet él, önálló ereje van. A kapzsiság ugyanilyen. A sóvárgás ugyanilyen. A félelem, az aggodalom ugyanilyen. Elfoglalja az elmét és mindenféle tudati sokasításhoz vezet, és a belátás elveszik, mert az éberség elveszik.
Ezért kell visszatérnünk a buddhó vagy a légzés tudatosságához. Akkor képes vagy szemlélődni, a belátásod képes látni a dolgokat, ahogy vannak: ami keletkezik, megszűnik. Bármennyire szomorú, bármennyire erős az érzelem, bármennyire zavaró: keletkezik, megszűnik. Bármennyire vonzó vágy: keletkezik, megszűnik. Semmi sem maradandó. Amikor az elméd nyugodt, ezt képes vagy látni, akkor el tudod engedni. Amikor ügyesebbé válasz az elengedésben, jártassággá válik, és inkább szabadon tartod az elméd, mintsem hogy felvegyél és megtarts dolgokat. Amikor megtartasz dolgokat, az elméd nehéznek érződik, mint egy súlyos teher.”
(When Mindful You See Things As They Are by Ajahn Kalyano 25 July 2025; https://www.youtube.com/watch?v=-IqKt5I-NKg 13:08-14:47)
Thich Nhat Hanh: Meditálni azt jelenti: hazatérni önmagadhoz. Akkor tudod, hogyan törődj a dolgokkal, amik benned történnek, és tudod, hogyan törődj a dolgokkal, amik körülötted történnek. Minden meditációs gyakorlat célja visszavinni az igazi otthonodhoz: önmagadhoz. Anélkül, hogy visszaállítanád a békéd és nyugalmad, és segítenél a világnak visszaállítani a békét és nyugalmat, nem tudsz túl messzire jutni a gyakorlatban.
Melvin McLeod: Mi a különbség az igazi én – az én, amihez hazatérsz – között, és aközött, ahogy normálisan gondolkozunk magunkról?
Thich Nhat Hanh: Az igazi én a nem-én; a tudatosság, hogy az én csak nem-én elemekből áll. Nincs elválasztás én és más közt, és minden összekapcsolódik. Amint tudatában vagy ennek, többé nem ragadsz bele a képzetbe, hogy egy különálló létező vagy.
Melvin McLeod: Mi történik, amikor felismered, hogy az igazi természete az énnek a nem-én?
Thich Nhat Hanh: Belátást ad. Tudod, hogy a boldogságod és szenvedésed mások boldogságától és szenvedésétől függ. Ez a belátás segít, hogy ne tegyél rosszat, ami szenvedést hoz neked és másoknak. Ha próbálsz segíteni apádnak kevesebbet szenvedni, esélyed van neked kevesebbet szenvedni. Ha segíteni tudsz a fiadnak kevesebbet szenvedni, akkor te, mint apa, kevesebbet szenvedsz. Köszönhetően a felismerésnek, hogy nincs különálló én, felismered, hogy a boldogság és szenvedés nem magánügy. Látod az összekapcsolódottság természetét, és tudod, hogy önmagad megvédéséhez a körülötted lévő embereket kell megvédened.
Ez a gyakorlat célja: felismerni a nem-ént és az összekapcsolódottságot. Ez nem csak egy eszme vagy valami, amit ésszel megértesz. Alkalmaznod kell a mindennapi életedre! Ezért szükséged van az összeszedettségre, hogy fenntartsd a nem-én belátását, hogy az vezethessen minden pillanatban. Manapság a tudósok képesek látni a nem-én természetét az agyban, a testben, mindenben. De amit találtak, nem segít nekik, mert nem tudják alkalmazni ezt a belátást a mindennapi életükben. Így tovább szenvednek. Ezért beszélünk a buddhizmusban az összeszedettségről. Ha belátod a nem-ént, ha belátod a mulandóságot, alakítsd a belátást összeszedettséggé, amit életben tartasz egész nap! Akkor amit mondasz, amit gondolsz, és amit teszel, ennek a bölcsességben a fényében lesz, és elkerülöd a hibázást és a szenvedés létrehozását.
Melvin McLeod: Tehát a tudatosság gyakorlata megpróbálni fenntartani a nem-én és az összekapcsolódottság belátását minden időben?
Thich Nhat Hanh: Igen, pontosan.
Forrás: This Is the Buddha’s Love
se eleje, se veleje
szenvedéssel van csak tele
sóvárgás az ami hajtja
nyolcas úton jutsz túl rajta
A Buddha így tanította:
„Egy koron át gyűjtve egy
Embernek összes csontja
Hegynyi halmot képezne,
A nagy látó ezt mondta.
Magadha hegyei közt,
Mint Vépulla, nagy lenne,
Keselyű-bércnél nagyobb,
Ahogy kijelentette.
Nemes igazságokat
Ha látja jól értően:
Szenvedést, eredetét,
Túljutást szenvedésen,
Szenvedés nyugvásához
Vezető nyolcas utat;
Akkor legfeljebb hétszer
Sújtja még létfordulat,
Hogy béklyóit elnyesve
Szenvedését bevégezze.”
(Puggalasutta SN 15.10 & Aṭṭhipuñjasutta Iti 24)
Elégedetlen vagy, mert nem az történik, amire vágysz. Hogy megszűnjön az elégedetlenség, ismerd fel az elégedetlenséget, hagyd el a vágyat, és tapasztald meg az elégedetlenség megszűnését úgy, hogy elhatározod magad a vágyódás és haraggal ártás elhagyása mellett; ezért se szóval, se tettel, se megélhetéseddel nem bántasz másokat; továbbá törekszel a zaklató késztetések elhagyására és a békítő késztetések gyarapítására azzal, hogy odafigyelsz a test, az érzékletek, s a tudatállapotok változó mivoltában a nyugalmat hátráltató és elősegítő minőségekre, így létrehozva a békés és összeszedett elmét, amivel felismered az elégedetlenséget, elhagyod az okát, megtapasztalod a megszűnését, és beteljesíted a megszűnéséhez vezető utat. Ez a négy nemes igazság és a nemes nyolcas út.
Lehülyéznek és visszakézből arcon vágod. Minek szólt be? – Megsértődtél, mérges lettél, kitöltötted a haragodat a másik bántalmazásával, és helyesnek gondoltad.
Lehülyéznek és visszakézből arcon vágod. Bocsánat. – Megsértődtél, mérges lettél, bántalmaztad, de utólag nem gondoltad helyesnek.
Lehülyéznek és visszahülyézel. Minek szólt be? – Megsértődtél, mérges lettél, kitöltötted a haragodat a másik szidalmazásával, és helyesnek gondoltad.
Lehülyéznek és visszahülyézel. Bocsánat. – Megsértődtél, mérges lettél, szidalmaztál, de utólag nem gondoltad helyesnek.
Lehülyéznek és gondolatban bántalmazod. Rohadjon meg! – Megsértődtél, mérges lettél, kitöltötted a haragodat a másik képzelt bántalmazásával, és helyesnek gondoltad.
Lehülyéznek és gondolatban bántalmazod. Le kéne nyugodni! – Megsértődtél, mérges lettél, képzeletben bántalmaztad, de utólag nem gondoltad helyesnek.
Amíg helyesnek, jogosnak, igazságosnak, érdemesnek véljük a káros indulatok – kapzsiság, harag, zavarodottság – követését, addig nem hagyunk fel vele. Felismerve, hogy a káros indulatokból következő testi, szóbeli, s gondolati tettek következménye magunkra nézve fájdalmas és bajos, megjelenik a szándék azok elhagyására, vagyis a szándék a lemondásra és a nem ártásra. Ezért még ha meg is jelenik az indulat, mondjuk bedühödünk, nem lépünk vele a tettek mezejére. Nem vágjuk arcon, inkább csak beszólunk. Nem hülyézzük le, inkább csak magunkban morgolódunk. Nem morgolódunk magunkban sokáig, csak egy rövid ideig. Egy rövid ideig sem mérgelődünk magunkban, hanem észleljük, hogy dühöt érzünk, s hagyjuk elmúlni. Nem érzünk dühöt, hanem csak észleljük, hogy egy kellemetlen érzés jelent meg.
Az, hogy a tettlegességtől eljussunk az indulat meg nem jelenéséig, ehhez szükséges a megértés, hogy a káros tettek fájdalmas következményekkel járnak; a szándék, hogy elkerüljük a fájdalmas eredményt a káros tettek és a mögöttes káros indulatok elhagyásával; az odafigyelés, hogy észrevegyük, amikor káros indulat jelenik meg; az elhatározás, hogy visszafogjuk magunkat, mielőtt valami rosszat tennénk testileg, szóban, vagy gondolatban; a nyugodt összeszedettség, hogy ne rántsanak magukkal a felmerülő élmények. Továbbá szükség van bizalomra, hogy sikerülni fog így elhagyni a káros tetteket és indulatokat, és türelmes kitartásra, hogy a nehézségek ellenére se adjuk fel.
Helyesnek vagy helytelennek gondolni – ez a nézet.
Arcon vágni, visszaszólni, mérgelődni – ez a tett.
Megharagudni – ez az indulat.
Megsértődni – ez a személyesnek vétel.
Ha nem vesszük személyesre, nem vesszük magunkra, akkor nem érint rosszul, nem sértődünk meg. Ha nem sértődünk meg, akkor nem gurulunk dühbe. Ha nem vagyunk dühösek, akkor még csak nem is gondolunk a másiknak fájdalmat okozni. Ha helytelennek gondoljuk a bántalmazást és helyesnek a nem ártást, akkor dolgozunk azon, hogy odafigyeljünk a tetteinkre, az indulatainkra, elhagyjuk a károsakat, s erősítsük a hasznosakat, ezáltal pedig végül megszabaduljunk a fájdalmat okozó szokásainktól és késztetésektől.
„A képzetlen elme hajlamos futni minden után, ami felmerül; kedvelni, nem kedvelni. Sok időt azzal töltünk, hogy igyekszünk elkerülni, ami nem tetszik, és megtölteni az elménket élményekkel, amik tetszenek – mert élvezetesek, lefoglalnak minket egy darabig. Remélhetőleg kellemesen foglalnak le. De igazán sosem menekülünk a kellemes és fájdalmas, a boldogság és szomorúság keletkezésétől és elmúlásától. De amikor az elméd képzett, vagy képzed az elméd, még ha a kellemes élmény el is tűnik, nem jelenti, hogy az elméd átcsúszik a szenvedésbe. Csak tudatában vagy, hogy elmúlt, anélkül, hogy szenvednél vagy aggódnál miatta, vagy idegesítene, felzaklatna a tény, hogy elmúlt. Csak tudsz róla.
Ez más, mint a normális tudatállapot, nemde? A normális tudatállapotban, amikor elvesztesz valamit, amit kedvelsz – legyen az egy anyagi dolog vagy egy bizonyos érzés, valami, amitől elégedett, boldog vagy – amikor elveszíted, veszteség érzeted van, akkor hiányzik, vissza akarod kapni, nem vagy boldog. Egyfajta sóvárgást vált ki, vagy helyette lehet még rosszabb is, ami előhoz egy erős reakciót: »Ez nem tetszik, ezt nem akarom.« Hányszor mondunk olyat, hogy »Már így is elég nehéz, elég rossz az életem. Nem akarok még több szenvedést, még több feladatot!«
A szamádhiban az elme nem ilyen, ugye? Az éberségben, a szamádhiban az elme olyan, hogy »Oké, a kellemes dolog elmúlt. Most valami kevésbé kellemes van.« De ameddig képes vagy fenntartani a tudatosságod, nem kell ellenszenvvel vagy szenvedéssel reagálni. Csak tudod, hogy elmúlt. Korábban kellemes volt, aztán fájdalom keletkezett, elmúlt, majd talán visszatér a kellemes. Jól érzed magad, rosszul érzed magad, megint jól érzed magad. De inkább tudatossá válsz rá, semmint hogy ragaszkodnál és reagálnál mindenre.
Ahogy egyre több nyugalmat, több egyhegyűséget, több szatit, több szamádhit fejlesztesz ki, attól képessé válsz a dolgokat úgy szemlélni, ahogy vannak, és tanulsz belőle. Tanulsz, belátást nyersz, és igazi bölcsességet, azt a fajta bölcsességet, ami megszabadít a szenvedés okaitól. Egy része veled marad. A bölcsesség nem csak a dhammára emlékezni, hanem ténylegesen kitakarítani útvonalakat az elmédben, hogy ne okozzanak több szenvedést, ahogy korábban tették. Mert tudod, hogy nincs értelme emiatt vagy amiatt szenvedni; ehhez vagy ahhoz ragaszkodni, kapaszkodni bele; a korábbi módon reagálni. Mert tudod, hogy az szenvedés, és ezért abbahagyod.
Az igazi bölcsesség valami ilyesmi. Így lehet egy kicsit tisztább, békésebb, boldogabb az elméd, mint előtte volt, mert nem követsz el olyan sok hibát, mint előtte. Ezért nem kell annyit szenvedned, mint előtte. Ha ezt eleget gyakorlod, ha eleget képzed az elméd, akkor nagyjából látod, mit kell tenned, még ha nem is tökéletesen és nem mindig sikerül megtenned, de tudod a módszert. Ezért tudod újra alkalmazni. És lehet, lesz elég bizalmad azt mondani: »Még szenvedek, de látom, egy nap lehet nem kell majd szenvednem, mert tudom, hogyan kezeljem és hogyan engedjem el az okait.«”
(Neither Worrying About The Future, Neither Dwelling In The Past by Ajahn Kalyano 07 June 2025; https://www.youtube.com/watch?v=ZUKrHISgIY0 25:32-30:05)
„Ha anélkül látod a dolgokat keletkezni és elmúlni, hogy értenéd vagy látnád keletkezésük és elmúlásuk mögöttes okait és feltételeit, az kétféle hibás nézethez vezethet. Az egyik, mivel nem látod az okokat és feltételeket, azt gondolhatod, hogy véletlenszerűek. Csak keletkeznek és elmúlnak; okság nélkül. Ez az ahetuka-micchā-diṭṭhi, az ok nélküliség hibás nézete, ami elterjedt volt a Buddha idejében.
A másik szélsőséges hibás nézet: »Mivel nincs ok, nincs feltétel, és nem én hoztam elő azokat a gondolatokat, kel lennie valakinek odafenn, aki szórakozik velem – egy teremtő isten vagy valamiféle magasságos lény, aki dróton rángat.« Ez a másikfajta hibás nézet.
Amikor látod az okot és a feltételt, nincs helye e két hibás nézetnek. Nem mondhatod, hogy véletlenszerűen történnek a dolgok, mert az elmédben felmerülő minden gondolat mögött vannak okok és feltételek; és nem mondhatod, hogy valaki odafentről irányítja mindezeket, mert az okok és feltételek nyilvánvalók.
Ez a Buddha tanításainak sarokköve. A Buddha gyakran beszélt a feltételekről: »amikor ez van, az történik; ennek keletkezéséből az keletkezik«. Amikor megérted a feltételességet, a szellemi érettséged függvényében még arahanttá is válhatsz.”
(Anatta & Self-Responsibility in Theory and Practice by Aggacitta Bhikkhu, p 18; https://sasanarakkha.org/wp-content/uploads/2019/01/ANATTA.pdf)
„Ahogy folyamatosan próbálod figyelni a gondolataid és érzelmeid, az egyik első belátás, amire rájössz, hogy mennyire illékony és fegyelmezetlen az elme. Valóban elgondolkoztat: »Ki vagyok én?« Jobban meg fogod érteni, hogy mire gondolt a Buddha a »nem én« (anattā) alatt, ha képes vagy tisztán látni, hogyan keletkeznek a gondolatok és érzelmek különféle sajátos feltételek szerint. Múló jelenségek áramlásaként tapasztalod őket, amik különállók, mégis oksági viszonyban vannak. Az énképed (énérzeted) látszólagos szilárdsága elkezd olvadni. Nézheted őket, mint egy külső megfigyelő, anélkül, hogy azonosulnál velük. Aztán még a »megfigyelő« is látható úgy, mint különálló tudatosság pillanatok, amik keletkeznek és eltűnnek sajátos feltételek következtében. Ez nagyon felszabadító lehet, mivel általában azonosulunk a gondolatainkkal, érzelmeinkkel, és tudatosságunkkal, mint az »énünkel«.”
(Wherever You Are, Whatever You’re Doing, Whenever You Can Be Present by Aggacitta Bhikkhu, p 11; https://sasanarakkha.org/wp-content/uploads/2018/06/Be-Mindful.pdf)
Māna: gőg, dölyf, kevélység, büszkeség, önteltség, önhittség, beképzeltség, felfuvalkodottság
A gőg béklyója (Ds 2.3.2:88.1 / 1116):
- jobb vagyok
- egyenlő vagyok
- rosszabb vagyok
A gőg kilenc esete (Vb 17:1.49 / PTS vp 346):
- aki jobb, azt gondolja: jobb vagyok, egyenlő vagyok, rosszabb vagyok
- aki egyenlő, azt gondolja: jobb vagyok, egyenlő vagyok, rosszabb vagyok
- aki rosszabb, azt gondolja: jobb vagyok, egyenlő vagyok, rosszabb vagyok
„A gőg betegség, kelés, tüske.” (SN 35.248:7.2)
„A düh, gőg, és megvetés eltávolításáért van a szellemi élet.” (SN 21.9:3.3)
„A testet énként, a testet énhez tartozóként, a testet énben, az ént a testben levőnek tekintik. Az érzést … észlelést … döntést … tudatot énként, a tudatot énhez tartozóként, a tudatot énben, az ént a tudatban levőnek tekintik. Így nem hagyják el a vagyok gőgjével tekintését a dolgoknak.” (SN 22.47:1.5)
„Közvetlenül megismerve és teljesen megértve a gőgöt, szenvtelenné válva iránta és feladva azt, megszűntetheted a szenvedést.” (Iti 8:2.2)
„Amikor a mulandóságon meditálsz, feladod a vagyok gőgjét.” (MN 62:23.2)
„Amikor észleled a mulandóságot, a nem én észlelete megállapodik. Amikor észleled a nem ént, kiirtod a vagyok gőgjét és eléred a kialvást ebben az életben.” (AN 9.1:14.3)
„Mindig kifogásokat találunk és azt mondjuk: »Nem tudom megcsinálni. Nem lehetek szerzetes. Nem lehetek apáca.« Mintha ez valahogy azt jelentené: »Csak szenvedek tovább. Maradok kapzsi, időnként mérges, időnként aggódó, és nem kezdek ezzel semmit.« Ne hagyd az elméd idáig csúszni!
Ezért jó némi időt tölteni szerzetesekkel és apácákkal, még ha nem is vagy szerzetes vagy apáca. Legalább némi időt szánj rá, mert sok egykedvűséget és kötetlenséget tanulsz, amikor a szanghával vegyülsz. Emlékszem, amikor fiatal szerzetes voltam, jártunk az idősebb tanítókat meglátogatni, és mindig kuncogtak, amikor egy fiatal szerzetest hallottak panaszkodni arról, hogy milyen nehéznek találják a gyakorlatot: »Meditáció közben nem békés az elmém, fáj a lábam. Néha hiányzik az otthonom, hiányzik ez, hiányzik az.« Csak kuncogtak. És mindig azon gondolkoztam, miért kuncognak? Mert már átestek mindezen. Nagyon jól ismerik az emberi elmét. Felismerik, hogy ez az új szerzetes csak azt tapasztalja, amit valószínűleg ők maguk is tapasztaltak, amikor kezdő szerzetesek voltak.
Úgy lehet kezelni, hogy némi egykedvűséget, némi szívbeli higgadtságot gyakorlunk, és csak kuncogunk és kinevetjük. Aggodalmaid vannak? Csak nevesd ki őket! Csak keletkeznek és elmúlnak. Az aggodalmak csak aggodalmak. Még az a gondolat is, hogy meghalhatok, csak egy gondolat, ugye? Végső soron csak annyi.
Hallottam olyan szerzetesről, akit meglátogatott a tanítója, mert ágyban fekvő beteg volt. »Jaj de fáj! Úgy néz ki meghalok.« Jön a tanító meglátogatni és csak annyit mond nagyon tárgyilagosan: »Rendben, meghalsz. Vége a fájdalmadnak. Amint meghalsz, nincs többé a tested, nincs többé fájdalmad.« Egy része az elmének ezt nem fogadja el, azt mondja: »Micsoda?! Hogy lehetsz ilyen tárgyilagos, ilyen közönséges a közelgő halálomról?!« De aki érti a testet és az elmét, mint mulandó, nem én, az tud tárgyilagos lenni, mert ez az igazság. Nem birtoklod a testet, a test a négy elem. Nem birtoklod az érzést, az csak keletkezik és elmúlik a feltételek függvényében. A tévedés az, hogy folyton megalkotjuk az én érzetét, az én eszméjét, hogy én, enyém, önmagam. Innen jön a szenvedés.
Mit mondott a Buddha? Azt mondta, végső soron a szenvedés keletkezik és a szenvedés elmúlik. Amikor az elméd tiszta, ezt látod, ezt tudod, akkor nem szenvedsz, ámbár a szenvedés keletkezik és elmúlik, az csak, ahogy mondjuk, az öt khandha szenvedése. A békés elme, ami ezt látja, nem csinál belőle többet, nem alkot szenvedést.
De amikor nem értjük, mit csinálunk? Még a legkisebb dologból is szenvedést csinálunk. Lesz egy apró karcolásod: »Jaj, vér!« Szoktam mesélni a szerzetes történetét, akit megharapott egy pici kutya, s azt mondta, hogy nem nagyon fáj, de amikor odanézve vért látott, ott helyben elájult a vér látványától.”
(Wholesome Dhammas Are Stronger Than Unwholesome Dhammas by Ajahn Kalyano 23 Feb 25; https://www.youtube.com/watch?v=ArhNIIGYMlo 26:23-30:12)
„A csirke nem lehet kacsa, különböznek. A kacsa úszik a vízen, a csirke ül egy faágon vagy valami szénakazalon, de a csirke nem kacsa, a kacsa nem csirke. Ha azt akarod, hogy a kacsa csirke legyen, szenvedni fogsz, bosszankodni fogsz, panaszkodni. Ez olyan, mint amikor valaki azt mondja: »Nem kéne megbetegednem. Nem kéne megöregednem. Miért kell meghalnom?« A legtöbb ember a világon örökké akar élni. Nem így megy, a természet nem így működik.
Ha képes vagy tudatos lenni, használni az éberséged, hogy ránézz a testre és megértsd, akkor egyszerűen látod azt, ahogy van. Akkor nem kell az elmédnek szenvedni. Ugyanígy van az elmével, az elme tartalmaival, a különféle hangulatokkal és érzelmekkel, amiket tapasztalunk. Nem szeretjük a csalódottság, a szomorúság, vagy a harag érzését. Időnként mégis vannak. Ragaszkodsz valamihez, aztán az megváltozik. Elvesztesz valamit, amit szeretsz. És akkor érzed ezeket az érzelmeket. A Buddha arra bíztat minket, hogy több tudatosságot fejlesszünk ki, és gondoljuk át, lássuk az igazi természetüket, hogy ezek okok és feltételek szerint keletkeznek. Olyanok amilyenek, egyszerűen így van.
De amikor tévedésben vagyunk, kialakítjuk az én érzetét, ezért minden gondolat, minden érzés, minden érzelem én vagyok. Innen jön a szenvedés. Amint megvan az én eszméje és ragaszkodsz hozzá, és mindennel azonosulsz, mint az én része, akkor szenvedsz. Amikhez hozzászoktál hiányoznak. Amiket nem birtokolhatsz, próbálsz birtokolni. Amikkel korábban rendelkeztél, de elmúltak, azok után sóvárogsz. Az én érzete miatt.
Ahogy gyakorlod a tudatosságot, egyre inkább észreveszed, hogy a dolgok egyszerűen ilyenek. Keletkeznek és megszűnnek, változnak, nem maradnak meg. Ez az az elme, ami látja a Dhammát.
Amikor nem látjuk a Dhammát, akkor beleragadunk a szenvedésbe. Azt kívánjuk, hogy a dolgok mások legyenek, mint amik. Arra vágyunk, hogy meglegyenek, amik nincsenek. Hogy ne legyenek, amik megvannak de nem szeretünk. És így tovább és tovább. Táplálják mindezeket a tudatállapotokat, az elme tartalmait. Honnan jön a szenvedés? Az én téveszméjéből, majd a ragaszkodásból. Tehát a meditáció, a tudatosság gyakorlása segít, hogy felfedje, megmutassa neked.
Lehet, hogy a gyakorlást követően nagyon hálás leszel a Buddhának. Ha a Buddha nem lett volna, talán nem ismernénk fel, nem tudnánk róla, nem is gondolnánk rá, hogy befele tekintsünk, a saját elménkre. Minden időnket azzal töltenénk, hogy másokra és a körülöttünk levő világra nézzünk. Amikor azt csináljuk, akkor egyre jobban összezavarodunk és többet szenvedünk. Tehát nem ez a válasz a problémára. Amikor tévedésben vagyunk, azt gondoljuk: »Minél többet tudok a világról, minél többet tanulok, megismerek a világból, annál jobban leszek.« Ha nem tekintünk saját elménkre, nem ismerjük a saját elménket, akkor szenvedünk. Nem ismerjük fel a kammát, amit létrehozunk - jót vagy rosszat. Nem értjük az ok-okozatot. Ezért mindent félreértünk.”
(A Wise Person Recognises Good And Bad Kamma by Ajahn Kalyano 22 Feb 25; https://www.youtube.com/watch?v=mu_8KRTfHwg 25:32-29:45)
„Ahogy korábban említettem: a ragaszkodás a szenvedés forrása. Tehát az elengedés nyilván nem azt jelenti, hogy nincs többé dolgod a szüleiddel, az nem lenne helyes. Ez inkább egy hozzáállás, vagy szemléletmód. Mit mondott a Buddha? Azt mondta, hogy szemlélődj: mindenki, akit szeretek és kedvelek, attól elválok. Előbb vagy utóbb mindannyian meghalunk. A szüleid általában előbb, de nem mindig. Lehet, én halok meg először, a szüleim előtt. Vagy lehet, először a szülők halnak meg. De egy nap biztosan elválunk. Idézd fel ezeket a gondolatokat minden nap! Ez megváltoztatja az elvárásaid, a viszonyod hozzájuk.
Ha haragszol a szüleidre – és a legtöbb ember előbb vagy utóbb valamennyire megharagszik a szüleire – emlékeztesd magad, hogy nem lesznek itt örökké. Nincs értelme kapaszkodni ebbe a haragba, mert nem lesznek itt örökké. Csak nyomorulttá teszed magad a haragba kapaszkodással. Engedd el, bocsáss meg nekik! Összpontosíts inkább a jóra a szüleidben! A szüleid másként gondolkodnak és cselekednek, mint te, ezért ne nagyon akadj fenn ezeken a vitákon, hogy kinek van igaza és ki téved, a nézeteken és véleményeken. Engedd meg nekik, hogy azok legyenek, akik! Idősebbek nálad és a világra hoztak téged. Ha betegek vagy idősek, próbálj törődni velük, mert az a helyes, ugye? Törődtek veled, amikor kicsi voltál, te törődhetsz velük, amikor idősebbek. Megteszed, amit tudsz, hogy valamennyit visszaadj nekik. Ha tudod, próbáld rávenni őket a Dhamma gyakorlására!
Tehát a nem ragaszkodás nem jelent nem törődést vagy hanyagolást, hanem megváltoztatni azt, ahogyan rájuk tekintesz és amit csinálsz. Amikor kötődsz valakihez, akkor megharagszol rá. Szerelmes leszel, mérges leszel; ragaszkodsz és túl sokat gondolkozol, túl sokat aggódsz. Minden szenvedés a ragaszkodásból jön. De amikor a szüleidhez, vagy bárki máshoz a Dhammából viszonyulsz, továbbra is meglesz a viszony, továbbra is élsz velük, beszélsz velük, törődsz velük, dolgokat csinálsz velük esetleg. De azt is tudod: egy nap már nem lesznek itt. A Dhamma gyakorlására is próbálod biztatni magadat, és a szüleidet is, amennyire tudod, a kammájuk függvényében. És egykedvűnek kell lenned a kamma megértése alapján! Lehet, hogy a szüleid betegek lesznek. Ezt el kell fogadnod és kezdened kell vele valamit. Ha csak ülsz, sírsz, és küszködsz, mert a szüleid betegek, megöregszenek, vagy haldokolnak, azzal nem segítesz rajtuk, ugye? Ez a ragaszkodásból fakad. Amikor ragaszkodunk, összezavarodunk, sírunk, nem tudjuk elfogadni az igazságot, akkor nem tudunk megfelelően működni a ragaszkodás, a szeretet és utálat miatt.
Ha a Dhammából indulunk ki, akkor is szomorú, hogy a szüleid megöregszenek, betegek, vagy hamarosan meghalnak. De ezekre reagálhatunk a Dhammával. Mindent megteszünk értük, próbálunk segíteni, hogy nyugodtak legyenek a szívükben, békések, és foglalkozunk a testi szükségleteikkel. Tehát a Dhammából, az igazságból kiindulva igyekszünk reagálni rájuk és viszonyulni hozzájuk, megtartva az előírásokat, tudatosnak maradva, együttérzést gyakorolva, ahelyett, hogy a ragaszkodásainkon keresztül tennénk, ami általában nézeteket, véleményeket, preferenciákat jelent, s amik hajlamosak konfliktusokhoz, egyet nem értésekhez, hangulatokhoz – ezt szeretem, ezt nem szeretem – és egyebekhez vezetni.”
(Dhamma Question & Answer Session with Ajahn Kalyano 16 Feb 25; https://www.youtube.com/watch?v=_n0aB0ohss4 22:49-26:53)
„Egek esője édes ének
Kunyhócskám kellemes, szélvédett
Ott meditálok, megbékélten
Hát csak zuhogjatok ti mennyek
Egek esője édes ének
Kunyhócskám kellemes, szélvédett
Ott meditálok, elmém békében
Hát csak zuhogjatok ti mennyek
Egek esője édes ének
Kunyhócskám kellemes, szélvédett
Ott meditálok, vágyak nélkül
Hát csak zuhogjatok ti mennyek
Egek esője édes ének
Kunyhócskám kellemes, szélvédett
Ott meditálok, harag nélkül
Hát csak zuhogjatok ti mennyek
Egek esője édes ének
Kunyhócskám kellemes, szélvédett
Ott meditálok, zavar nélkül
Hát csak zuhogjatok ti mennyek”
(Girimānandattheragāthā, Thag 5.3)
A Girimánanda korábbi életeiről szóló versben (amiben megjelenik a théra saját költeményének képe együtt Patacsára (Thig 6.1) szavaival) Szumédha buddha így vigasztalja:
„Hívatlanul jöttek onnan,
Engedély nélkül mentek innen.
Ahogy jöttek, úgy mentek;
Mi haszna bánkódni miatta?
Mint mikor eső hullik,
Az emberek az útról
Viszik dolgaik oda,
Ahol az eső nem hullik,
És mikor már nem esik,
Haladnak tervük szerint tova;
Így tett anyád és apád is,
Mi haszna bánkódni miatta?”
(Girimānandattheraapadāna, Tha Ap 399)
„Akik bíznak a legjobban,
Tudják a legjobb tant;
Bíznak a legjobb felébredtben,
Adományra legérdemesebben;
Bíznak a legjobb tanban,
Boldog szenvtelen nyugalomban;
Bíznak a legjobb közösségben,
Az érdem legfőbb mezejében,
Adakoznak a legjobbnak,
A legjobb érdemek gyarapodnak:
Legjobb élethossz, szépség,
Boldogság, erő, hírnév, ismertség.
Az értelmes a legjobbnak ad,
Megállapodott a legjobb tanban.
Mikor isten vagy ember lesz,
A legjobb elérésének örvendez.”
(Aggappasādasutta, Iti 90; AN 4.34, AN 5.32)
„Először is, bárki, aki a Dharmát szeretné gyakorolni, az elégedettségben és kevés vágyban képezze magát. Ez azt jelenti, hogy boldogok vagyunk azzal, amink van, úgy érezzük, hogy az elég, és nem állandóan azon gondolkozunk, hogy még szükségünk van erre meg arra. Bárkik legyünk is, ezek a minőségek lényegesek a Dharma gyakorlásunkhoz. Amikor elégedettek vagyunk és kevés vágyunk van, kevesebbet aggódunk és ezért könnyebb kifejleszteni egy nyugodt elmét és meditálni, röviden: átalakulni.
Az elégedettség és a kevés vágy módszerek, amik az útra vezetnek minket, és az az út konkrétan az éntelenség. Amikor megértjük az éntelenséget, természetesen elégedettek vagyunk és kevés vágyunk van. És amikor elégedettek vagyunk és kevés vágyunk van, sokkal könnyebb felismerni az éntelenséget. Ezek az alap jármű módszerei és útja.
Amikor gyakorlásunkban tovább haladunk a mahájánára, vagyis a nagy járműre, akkor a fő módszer a nagy együttérzés lesz. Rendelkezni az együttérzéssel annyi, mint megérteni a szenvedést és annak okát, továbbá kívánni, hogy minden lény szabad legyen tőle. Amikor megértjük a szenvedés okát, az igazi együttérzés természetesen keletkezik. Az igazi együttérzés ezután a valódi bódhicsitta tapasztalatának katalizátoraként szolgál.
Az együttérzés és a bódhicsitta nem csak egy jószívű ember jellemzői, hanem annak is, aki az út fő részében képezi magát. Viszont az, hogy ezek a módszerek segítenek a helyes úton haladni, azon múlik, hogy értjük-e az ürességet. Ehhez a tanulás, átgondolás, és meditáció fokozatosan segít, hogy a megértés hiányától haladjunk a félreértésen, részleges megértésen, nem teljes megértésen át végül a teljes megértésig. Ezeken a fokozatokon haladva eljutunk az üresség valódi jelentésének felismeréséig: a mahájána útjának gyökeréig. Azonban együttérzés és bódhicsitta nélkül nem tudjuk felismerni az ürességet, az üresség mindig együttérzéssel és bódhicsittával elárasztott.
Akinek ez az összes minőség megvan – elégedettség, kevés vágy, együttérzés, bódhicsitta, és az éntelenség és üresség igazi megértése – az készen áll belépni a titkos mantra, avagy a vadzsrajána útjára. Az ilyen embernek könnyű elérnie a tiszta észlelést: a felismerést, hogy semmilyen jelenség, hang, gondolat soha nincs külön az ürességtől, és az, aki felismeri ezt, az mentes az éntől. Ezzel a felismeréssel a tiszta észlelés természetesen születik meg. Ennek alapján az odaadás a tanító iránt, akitől a Dharmát kapjuk, saját tudatunk iránt, és az elménk természete iránt szintén természetesen jelenik meg, ahogyan felismerjük, hogy ez a három elválaszthatatlan, lényegükben egyek, mint üresség. A tanító lényege az üresség, saját tudatom lényege az üresség, és az elme természete az üresség – ezt meglátva felismerjük a dharmakáját. A dharmakája felismerése az elme természetének a meglátása.
Ezek a három egymást követő jármű lényegi pontjai. Az elégedettség és kevés vágy az éntelenséghez kapcsolódik. Az együttérzés és a bódhicsitta az ürességhez kapcsolódik. A tiszta észlelés és odaadás a dharmakájához kapcsolódik.
Akkor mi a különbség éntelenség, üresség, és dharmakája között? Felismerni az éntelenséget a személyes én hiányának felismerése, vagyis eltörölni az én érzését, az egót, ami minden bántó érzelem gyökere.
Felismerni az ürességet minden lényegileg létezéshez ragaszkodás elvágása, legyen az forma, hang, szag, íz, tapintás, vagy gondolat. A felismerése a forma, érzés, észlelés, tudat, és tudati események halmazainak üres lényegének.
Felismerni a dharmakáját a felismerés, hogy minden dolog örökké születetlen. Minden jelenség, a lények világa, az elmében lakozik, aminek lényege a dharmakája.
Így az éntelenség, üresség, és a dharmakája mind összefüggenek egymással. Hasonlóképp, az elégedettség és kevés vágy együttérzéshez vezet; az együttérzés és bódhicsitta a tiszta észleléshez vezet; a tiszta észlelés odaadáshoz vezet.
Az elégedettséget, kevés vágyat, együttérzést, bódhicsittát, tiszta észlelést, és odaadást a módszer útjainak hívják. Meghatározzák, hogy a Dharma az úttá válik vagy nem. Másrészt, az éntelenség, üresség, és a dharmakája meghatározzák, hogy az utunk eléri-e a célját vagy nem, pont mint egy tű befűzése.”
„Amikor elkezdjük a Dharmát gyakorolni, öt egymást követő szinten megyünk keresztül: először nincs semmilyen megértésünk; aztán félreértéseket alkotunk; majd fokozatosan haladunk a részleges, majdnem teljes, és tökéletes megértésig. Ez az öt szint egyaránt érvényes a nézetre, a gyakorlásra, s a viselkedésre.
Először, a nézet megértésének hiánya a világi emberek általános állapota, akik ént észlelnek ott, ahol nincs én. Itt a nézet a dolgok igazi természetét jelöli, amit semelyik lény nem lát az önzése miatt.
A nézet félreértése további fogalmakra utal, amiket az önérzetünk alapján alkotunk. Így az emberek az ént állandónak, valódinak, vagy tisztának képzelik, és mindenféle más címkét és nevet adnak neki. Ez a fajta további fogalmiasítás a nézet félreértése.
A nézet részleges megértése az én hiányának felismerése, megérteni azt, hogy végső soron nincs igazi, állandó, függetlenül létező egyéni én.
A majdnem teljes megértés kiterjeszti az én hiányának észlelését minden észlelt tárgyra, látva, hogy semmi a kívül észleltek közül nem létezik semmilyen lényegi módon.
A nézet tökéletes megértése a megértés, hogy sem az észlelt tárgyak, sem az észlelő tudat, amit alanyként tapasztalunk, nem létezik lényegileg. Ez a nézet teljes megértése, ami minden alapja, lényege, és igaz természete, vagyis az eredendő létezés hiánya.
A következő a gyakorlás, ami a nézet alkalmazása. Amikor nincs semmilyen megértésünk, bármit gyakoroljunk, az hosszabbítja a megértés hiányát. Tehát minden világi tevékenységünk, akár könyvet olvasunk, akár képet rajzolunk, azok szórakozások, amik megakadályoznak a nézet felismerésében. A szórakozásnak és kósza gondolatoknak átadva magunk a megértés hiányát gyakoroljuk.
A félreértés gyakorlása az énről, illetve a dolgok igaz természetéről kialakított hamis fogalmaink alkalmazása. A részleges megértés gyakorlása az éntelenség felismerésének alkalmazása. A majdnem teljes megértés gyakorlása minden észlelt tárgy lényegtelenségének, avagy igazi létezésük hiányának felismerését alkalmazni. Végül, a tökéletes megértés gyakorlása az alany és tárgy eredendő létének hiányát való felismerést alkalmazó tanulás, átgondolás, és meditáció.
Harmadrészt, a viselkedés a megértésünk szintjén alapuló tetteinkből, avagy cselekvési módjainkból áll. Általában mondva, az összes világi lény a megértés teljes hiányából cselekszik. Félreértésen alapulva további rossz vagy káros tettet végezhetnek.
Gyakorlókként, ha haladunk a megértésünkben, először a lemondás késztethet minket bizonyos viselkedésre – ez a részleges megértésen alapuló cselekvés. Amikor tovább haladva önzetlenül viselkedünk, az lehet a majdnem tökéletes megértésen alapuló cselekvés. Végül, és nagyon ritkán, a ragaszkodás teljes hiánya indíttathat minket, az igazi bódhicsitta, ami elvezet a tökéletes megértésen alapuló cselekvéshez.
Így a viselkedésünk párhuzamosan fejlődik a megértésünkkel. Ezért először a helyes nézetet kell megszilárdítanunk, és azt természetesen követi a helyes gyakorlás és viselkedés. Mindhármat támogatja az éberség, az önvizsgálat, és az óvatosság.
Bárki, aki a Dharmát gyakorolja, a megértés ezen az öt egymást követő szintjén megy keresztül. Ezért úgy hiszem, mindannyiunknak fontos, hogy fel tudjuk őket ismerni és ezáltal azonosítani saját szintünket az úton haladásban.”